Preskoc hlavicku stranky
Terezínská iniciativa: TI | časopis TI
Institut Terezínské iniciativy: ITI | publikace | databáze | uprchlíci | knihovna
start > ITI > publikace > průzkum

Sociologický průzkum znalostí středoškoláků o Terezíně a holocaustu

Terezín a mezinárodní setkávání mládeže

Postupem času se Terezín stal místem mezinárodního setkávání mládeže. Památník Terezín i Městský úřad Terezín k tomu vytvářejí podmínky, jsou k dispozici ubytovací prostory, je připravován pestrý pracovní i mimopracovní program apod.

Zdá se však, že tato setkávání mládeže mají větší ohlas mimo území České republiky než u nás. Příčin může být jistě více. Jedna z nich je nepochybně ta, že zahraniční účastníci mají o Terezín větší zájem a že propagace mezinárodních setkání je patrně intenzivnější v zahraničí než u nás.

Z tohoto i z dalších důvodů byla problematika mezinárodních setkávání zařazena jako jeden z okruhů do průzkumu mezi středoškoláky. Jako každá akce vyžaduje i mezinárodní setkávání mládeže určitou propagaci a dostatek informací.

O mezinárodních setkáváních mládeže v Terezíně slyšelo pouze 20,9 % dotázaných. Přitom je velmi pravděpodobné, že šlo o respondenty, kteří byli z okresů poblíž města Terezína.

Ukazuje se tedy, že jedním z prvních předpokladů úspěchu těchto sekávání a české účasti na nich je informovanost potenciálních účastníků.

Zjišťovali jsme dále, zda podle názoru dotazovaných středoškoláků mají taková setkání význam. Polovina respondentů se vyjádřila v tom smyslu, že význam takových setkání je značný, téměř dvě pětiny (39,8 %) nemají názor, 4,2 % nevidí v setkání žádný význam a 5,7 % tato otázka nezajímá.

Tabulka č: 32 a): Hodnocení významu setkání mládeže v Terezíně podle pohlaví

indikátorznačnýnevížádnýnezajímán
hoch45,839,27,37,7397
dívka53,940,81,73,6501

Tabulka č: 32 b): Hodnocení významu setkání mládeže v Terezíně podle typu škol

indikátorznačnýnevížádnýnezajímán
gymnázium56,335,03,15,6233
SOŠ53,836,25,05,0302
VOŠ75,020,00,05,020
integrovaná SŠ42,138,610,58,881
SOU42,850,52,14,6269

Tabulka č: 32 c): Hodnocení významu setkání mládeže v Terezíně podle typu domácnosti

indikátorznačnýnevížádnýnezajímán
dělnická44,749,43,52,4118
zaměstnanecká62,729,34,73,3210
podnikatelská32,451,48,18,152
smíšená53,037,63,85,6401
zemědělská60,030,00,010,010
neúplná46,353,70,00,057
celkem50,339,84,25,7905

Podrobnější údaje o zájmu studentů o mezinárodní setkávání mládeže v Terezíně jsou uvedeny v tabulce č. 33. Z ní je zřejmé, že větší zájem o setkání je mezi dívkami než mezi hochy. Výrazněji hodnotí význam především respondenti z gymnázií a středních odborných škol. Vysoké hodnocení je patrné rovněž u respondentů ze zaměstnaneckých domácností. Neutrální stanovisko zastávají především studenti středních odborných učilišť, z podnikatelských a neúplných domácností. Stanovisko, že tato setkání nemají význam, zaujímají výrazněji hoši, studenti integrovaných středních škol a studenti z podnikatelských domácností. V podstatě ze stejných skupin jsou i respondenti, kteří se o tato setkání nezajímají.

Můžeme tedy usuzovat, že zhruba polovina dotazovaných zastává stanovisko, že setkání mládeže v Terezíně mají svůj význam; jistě by toto hodnocení bylo vyšší při větším stupni informovanosti. Pak by se totiž spíše vyjádřili ti, kteří zatím nemají názor.

Z dotazovaných se pouze 1,2 % již některého ze setkání zúčastnilo. Je velmi pravděpodobné, že to byli respondenti z nejbližšího okolí Terezína. Ostatní zřejmě o této možnosti nevěděli, ač by zde byl jistý zájem, jak vyplývá z následující tabulky:

Tabulka č. 33 a): Rozsah nezávazného zájmu o účast na setkání mládeže v Terezíně podle pohlaví

indikátoranosnadnevůbec žádný zájemn
hoch14,840,533,810,9397
dívka30,050,216,73,1501

Tabulka č. 33 b): Rozsah nezávazného zájmu o účast na setkání mládeže v Terezíně podle typu škol

indikátoranosnadnevůbec žádný zájemn
gymnázium18,850,524,46,3233
SOŠ23,543,827,25,5302
VOŠ30,040,015,015,020
integrovaná SŠ29,842,112,315,881
SOU24,446,524,44,7269

Tabulka č. 33 c): Rozsah nezávazného zájmu o účast na setkání mládeže v Terezíně podle typu domácnosti

indikátoranosnadnevůbec žádný zájemn
dělnická22,445,824,77,1118
zaměstnanecká25,346,024,74,0210
podnikatelská13,543,335,18,152
smíšená22,749,322,45,6401
zemědělská60,040,00,00,010
neúplná36,639,022,02,457
celkem23,146,024,16,8905

celkem v každém řádku = 100 %

Podíl zájemců o setkání je vyšší než pětina dotazovaných, ovšem téměř polovina dalších tuto možnost připouští, tedy část z nich se může v případě dostatečných informací přiklonit k těm, kteří o setkání mají zájem. Necelá čtvrtina pak o účast na setkání zájem nemá, další každý 14. až 15. dotazovaný dokonce vůbec žádný zájem o tato setkání nemá.

Pokud se zamyslíme nad údaji z této a z předchozí tabulky, nutně musíme dojít k závěru, že zájem o setkání a hodnocení významu těchto setkání je spíše otázkou osobního založení respondentů než jejich příslušnosti k určité sociální podskupině.

Objevuje se značný zájem o získání informací, kdy, kde a za jakých podmínek tato setkání mládeže probíhají. Zájem o informace má zhruba 30 % dotazovaných, případný zájem dalších 37,9 %. U ostatních se projevuje nezájem. Jsou to ve větší míře hoši než dívky, mimo střední odborná učiliště ze všech ostatních typů škol, prakticky - kromě neúplných - ze všech typů domácností, zvláště z podnikatelských.

Znamená to nepochybně, že by organizátoři těchto setkání měli věnovat podstatně vyšší pozornost propagaci a dostatečné informovanosti. Zjišťovali jsme proto, jaké formy propagace a podávání informací by respondenti považovali za optimální:

Tabulka č. 34: Optimální potenciální zdroje informací o setkáních mládeže v Terezíně

zdroje%
televize49,1
přímé informace ve škole46,8
denní tisk37,5
brožury34,9
plakáty1,1
rozhlas6,7

n = 906

Rozdíl do 100 % v každém řádku tvoří záporné odpovědi.

Přehled je sám o sobě dostatečně ilustrativní. Z dalších možných zdrojů uváděli respondenti: občasník, který by byl vydáván nejen o setkáních, ale vůbec o Terezíně, internet, besedy s účastníky setkání apod. Přehled o optimálním způsobu podávání a získávání informací se zřetelem na indikátory (pohlaví, typ školy a domácnosti) je uveden v tabulce č. 13 v příloze.

Poslední změna: 20. 7. 2000
Kontakt: institute@terezinstudies.cz
Webmaster: www_admin@terezinstudies.cz