Terezínská iniciativa: | TI | časopis TI |
Institut Terezínské iniciativy: | ITI | publikace | databáze | uprchlíci | knihovna |
Průzkum byl proveden ve 13 vybraných typických okresech, reprezentujících celorepublikový průměr. Výběr okresů byl proveden podle naší vlastní metodiky, založené na charakteristice okresu podle geomorfologických, demografických a sociálně-ekonomických podmínek. Šlo o okresy (seřazeno podle abecedy): Karviná, Kutná Hora, Liberec, Litoměřice, Mělník, Most, Nymburk, Olomouc, Praha, Prachatice, Rokycany, Ústí nad Labem a Znojmo. Střední školy se dělí na pět typů:
Ke zpracování získaných podkladů bylo využito služeb výpočetního střediska firmy VLK - project Olomouc, se kterým řešitelský tým již řadu let spolupracuje. Zpracování bylo provedeno vlastním programem, připraveným pro realizaci akcí obdobného charakteru podle našich požadavků a našeho zadání.
Jak již bylo uvedeno, bylo získáno 906 materiálů od středoškoláků. Kvalita vyplnění byla na poměrně vysoké úrovni, o něco nižší byla zaznamenána u studentů středních odborných učilišť a integrovaných středních škol. Z celkového počtu respondentů bylo 44,2 % chlapců a 55,8 % dívek. Pokud jde o místo bydliště, 70,7 % uvedlo jako trvalé bydliště město a 29,3 % vesnici.
Věková struktura respondentů byla následující:
věk - let | % | věk - let | % |
---|---|---|---|
do 16 | 15,7 | celkem | 100 |
17 | 37,2 | n | 905 |
17 a více | 47,1 | průměrný věk | 17,3 |
Převládají - jak je zřejmé - vyšší věkové ročníky, celkový průměr 17,3 roků a téměř polovina osmnáctiletých a starších znamená, že můžeme připustit existenci dílčích životních zkušeností a schopnost posoudit danou problematiku.
Počty respondentů z jednotlivých typů škol jsou uvedeny v následující tabulce:
typ školy | % | typ školy | % |
---|---|---|---|
gymnázium | 24,9 | integrovaná SŠ | 9,0 |
SOŠ | 33,8 | SOU | 30,0 |
VOŠ | 2,3 | celkem | 100,0 |
Se zřetelem na zaměstnání rodičů byla zjištěna následující struktura respondentů:
zaměstnání | rodiče | |
---|---|---|
otec | matka | |
dělník - dělnice | 33,6 | 23,3 |
zaměstnanci | 33,6 | 57,7 |
podnikatelé | 21,2 | 9,3 |
zemědělci | 2,1 | 2,3 |
důchodci | 2,5 | 1,0 |
v domácnosti | 0,0 | 5,4 |
nezaměstnaní | 1,3 | 0,0 |
nemá jednoho z rodičů | 5,7 | 1,0 |
celkem | 100,0 | 100,0 |
n | 846 | 846 |
Jedná se samozřejmě o hrubou strukturu, která je pouze východiskem ke konstrukci určité typologie domácností, ze kterých respondenti pocházejí. Tato typologie byla využita při některých analýzách.
Na základě znalostí zaměstnání otce a matky respondenta byla zpracována následující typologie domácností:
Na základě této typologie se ukázala následující struktura respondentů:
typ domácnosti | % | typ domácnosti | % |
---|---|---|---|
dělnická | 13,9 | zemědělská | 1,1 |
zaměstnanecká | 24,8 | neúplná | 6,7 |
podnikatelská | 6,1 | celkem | 100,0 |
smíšená | 47,4 | n | 846 |
Uvedená typologie byla zpracována proto, aby nám umožnila zjišťovat případné rozdíly působení různého prostředí v domácnostech se zřetelem na zaměstnání rodičů.
Následující tabulka zobrazuje začlenění respondentů z jednotlivých typů domácností podle pohlaví:
typ domácnosti | pohlaví | typ domácnosti | pohlaví | ||
---|---|---|---|---|---|
hoch | dívka | hoch | dívka | ||
dělnická | 14,9 | 13,2 | zemědělská | 1,1 | 1,1 |
zaměstnanecká | 23,8 | 25,5 | neúplná | 5,4 | 7,7 |
podnikatelská | 6,1 | 6,0 | celkem | 100,0 | 100,0 |
smíšená | 48,7 | 46,5 | n | 353 | 493 |
Ve studii a při analýzách se pracuje s některými hodnotami a pojmy, které jsou samozřejmostí pro sociologa, ale nemusí být známy širší veřejnosti. Z toho důvodu uvádíme ty nejdůležitější (pokud jsou navíc použity ojediněle některé další pojmy, je jejich význam vysvětlen přímo u dotyčného pojmu).