Terezin Initiative: | about TI | newsletter TI |
Terezin Initiative Institute: | about TII | publications | database | refugees | library |
Postupem času se Terezín stal místem mezinárodního setkávání mládeže. Památník Terezín i Městský úřad Terezín k tomu vytvářejí podmínky, jsou k dispozici ubytovací prostory, je připravován pestrý pracovní i mimopracovní program apod.
Zdá se však, že tato setkávání mládeže mají větší ohlas mimo území České republiky než u nás. Příčin může být jistě více. Jedna z nich je nepochybně ta, že zahraniční účastníci mají o Terezín větší zájem a že propagace mezinárodních setkání je patrně intenzivnější v zahraničí než u nás.
Z tohoto i z dalších důvodů byla problematika mezinárodních setkávání zařazena jako jeden z okruhů do průzkumu mezi středoškoláky. Jako každá akce vyžaduje i mezinárodní setkávání mládeže určitou propagaci a dostatek informací.
O mezinárodních setkáváních mládeže v Terezíně slyšelo pouze 20,9 % dotázaných. Přitom je velmi pravděpodobné, že šlo o respondenty, kteří byli z okresů poblíž města Terezína.
Ukazuje se tedy, že jedním z prvních předpokladů úspěchu těchto sekávání a české účasti na nich je informovanost potenciálních účastníků.
Zjišťovali jsme dále, zda podle názoru dotazovaných středoškoláků mají taková setkání význam. Polovina respondentů se vyjádřila v tom smyslu, že význam takových setkání je značný, téměř dvě pětiny (39,8 %) nemají názor, 4,2 % nevidí v setkání žádný význam a 5,7 % tato otázka nezajímá.
indikátor | značný | neví | žádný | nezajímá | n |
---|---|---|---|---|---|
hoch | 45,8 | 39,2 | 7,3 | 7,7 | 397 |
dívka | 53,9 | 40,8 | 1,7 | 3,6 | 501 |
indikátor | značný | neví | žádný | nezajímá | n |
---|---|---|---|---|---|
gymnázium | 56,3 | 35,0 | 3,1 | 5,6 | 233 |
SOŠ | 53,8 | 36,2 | 5,0 | 5,0 | 302 |
VOŠ | 75,0 | 20,0 | 0,0 | 5,0 | 20 |
integrovaná SŠ | 42,1 | 38,6 | 10,5 | 8,8 | 81 |
SOU | 42,8 | 50,5 | 2,1 | 4,6 | 269 |
indikátor | značný | neví | žádný | nezajímá | n |
---|---|---|---|---|---|
dělnická | 44,7 | 49,4 | 3,5 | 2,4 | 118 |
zaměstnanecká | 62,7 | 29,3 | 4,7 | 3,3 | 210 |
podnikatelská | 32,4 | 51,4 | 8,1 | 8,1 | 52 |
smíšená | 53,0 | 37,6 | 3,8 | 5,6 | 401 |
zemědělská | 60,0 | 30,0 | 0,0 | 10,0 | 10 |
neúplná | 46,3 | 53,7 | 0,0 | 0,0 | 57 |
celkem | 50,3 | 39,8 | 4,2 | 5,7 | 905 |
Podrobnější údaje o zájmu studentů o mezinárodní setkávání mládeže v Terezíně jsou uvedeny v tabulce č. 33. Z ní je zřejmé, že větší zájem o setkání je mezi dívkami než mezi hochy. Výrazněji hodnotí význam především respondenti z gymnázií a středních odborných škol. Vysoké hodnocení je patrné rovněž u respondentů ze zaměstnaneckých domácností. Neutrální stanovisko zastávají především studenti středních odborných učilišť, z podnikatelských a neúplných domácností. Stanovisko, že tato setkání nemají význam, zaujímají výrazněji hoši, studenti integrovaných středních škol a studenti z podnikatelských domácností. V podstatě ze stejných skupin jsou i respondenti, kteří se o tato setkání nezajímají.
Můžeme tedy usuzovat, že zhruba polovina dotazovaných zastává stanovisko, že setkání mládeže v Terezíně mají svůj význam; jistě by toto hodnocení bylo vyšší při větším stupni informovanosti. Pak by se totiž spíše vyjádřili ti, kteří zatím nemají názor.
Z dotazovaných se pouze 1,2 % již některého ze setkání zúčastnilo. Je velmi pravděpodobné, že to byli respondenti z nejbližšího okolí Terezína. Ostatní zřejmě o této možnosti nevěděli, ač by zde byl jistý zájem, jak vyplývá z následující tabulky:
indikátor | ano | snad | ne | vůbec žádný zájem | n |
---|---|---|---|---|---|
hoch | 14,8 | 40,5 | 33,8 | 10,9 | 397 |
dívka | 30,0 | 50,2 | 16,7 | 3,1 | 501 |
indikátor | ano | snad | ne | vůbec žádný zájem | n |
---|---|---|---|---|---|
gymnázium | 18,8 | 50,5 | 24,4 | 6,3 | 233 |
SOŠ | 23,5 | 43,8 | 27,2 | 5,5 | 302 |
VOŠ | 30,0 | 40,0 | 15,0 | 15,0 | 20 |
integrovaná SŠ | 29,8 | 42,1 | 12,3 | 15,8 | 81 |
SOU | 24,4 | 46,5 | 24,4 | 4,7 | 269 |
indikátor | ano | snad | ne | vůbec žádný zájem | n |
---|---|---|---|---|---|
dělnická | 22,4 | 45,8 | 24,7 | 7,1 | 118 |
zaměstnanecká | 25,3 | 46,0 | 24,7 | 4,0 | 210 |
podnikatelská | 13,5 | 43,3 | 35,1 | 8,1 | 52 |
smíšená | 22,7 | 49,3 | 22,4 | 5,6 | 401 |
zemědělská | 60,0 | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 10 |
neúplná | 36,6 | 39,0 | 22,0 | 2,4 | 57 |
celkem | 23,1 | 46,0 | 24,1 | 6,8 | 905 |
celkem v každém řádku = 100 %
Podíl zájemců o setkání je vyšší než pětina dotazovaných, ovšem téměř polovina dalších tuto možnost připouští, tedy část z nich se může v případě dostatečných informací přiklonit k těm, kteří o setkání mají zájem. Necelá čtvrtina pak o účast na setkání zájem nemá, další každý 14. až 15. dotazovaný dokonce vůbec žádný zájem o tato setkání nemá.
Pokud se zamyslíme nad údaji z této a z předchozí tabulky, nutně musíme dojít k závěru, že zájem o setkání a hodnocení významu těchto setkání je spíše otázkou osobního založení respondentů než jejich příslušnosti k určité sociální podskupině.
Objevuje se značný zájem o získání informací, kdy, kde a za jakých podmínek tato setkání mládeže probíhají. Zájem o informace má zhruba 30 % dotazovaných, případný zájem dalších 37,9 %. U ostatních se projevuje nezájem. Jsou to ve větší míře hoši než dívky, mimo střední odborná učiliště ze všech ostatních typů škol, prakticky - kromě neúplných - ze všech typů domácností, zvláště z podnikatelských.
Znamená to nepochybně, že by organizátoři těchto setkání měli věnovat podstatně vyšší pozornost propagaci a dostatečné informovanosti. Zjišťovali jsme proto, jaké formy propagace a podávání informací by respondenti považovali za optimální:
zdroje | % |
---|---|
televize | 49,1 |
přímé informace ve škole | 46,8 |
denní tisk | 37,5 |
brožury | 34,9 |
plakáty | 1,1 |
rozhlas | 6,7 |
n = 906
Rozdíl do 100 % v každém řádku tvoří záporné odpovědi.
Přehled je sám o sobě dostatečně ilustrativní. Z dalších možných zdrojů uváděli respondenti: občasník, který by byl vydáván nejen o setkáních, ale vůbec o Terezíně, internet, besedy s účastníky setkání apod. Přehled o optimálním způsobu podávání a získávání informací se zřetelem na indikátory (pohlaví, typ školy a domácnosti) je uveden v tabulce č. 13 v příloze.