Terezin Initiative: | about TI | newsletter TI |
Terezin Initiative Institute: | about TII | publications | database | refugees | library |
Z provedeného průzkumu a z analýzy získaných materiálů lze formulovat následující závěry:
holocausts nacistickým řešením židovské otázky za 2. světové války, nedovedou však vysvětlit podstatu tohoto pojmu a budí dojem, že se s ním jak ve škole, tak v rodině či na veřejnosti setkávají velmi zřídka. Bezprostřední zkoumání jejich názorů v tomto případě nebylo pro nedostatek jejich znalostí možné.
jinézdroje.
rasismusvyjádřila s rozdílnou mírou přesnosti třípětinová část dotazovaných. Výraznější deficit názorů se projevoval především u respondentů z dělnických domácností a z integrovaných středních škol, a to častěji u dívek než u hochů. Poznámka: Vybrané otevřené odpovědi jsou v příloze č. 2. ve III. části.
Z průzkumu, analýz, podnětů respondentů a ze zkušeností řešitelského týmu byla vyvozena řada poznatků a návrhů opatření. Řešitelský tým proto navrhuje, aby byla zvážena následující sociotechnická doporučení, přičemž nevylučuje, že některá z nich jsou již realizována:
Řada nejrůznějších událostí i prosazovaných názorů dokládá, že rasismus a antisemitismus je stále aktuální a že je nutné hledat optimální výchovné prostředky k dosažení změn v myšlení velké části obyvatel. Výsledky průzkumu mezi středoškoláky ukázaly, že v jejich názorech existují značné rozdíly. Doporučujeme proto, aby veškeré výchovné aktivity i případné rozšiřování znalostí těchto podskupin naší populace byly prováděny cíleně, tj. se zaměřením na kulturní i znalostní úroveň té či oné podskupiny obyvatel. V této souvislosti také upozorňujeme, že by se tyto aktivity měly ve větší míře uplatňovat již na základních školách. Doporučujeme dále, aby došlo k dalším kontaktům s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy s cílem dopracování učebnic dějepisu a dalších předmětů, které se zabývají formováním vědomí žáků a studentů (jako je např. občanská výchova, vlastivěda, ale i literatura v hodinách češtiny apod.) tak, aby žáci a studenti byli preventivně duševně vyzbrojeni vůči rasistickým a potažmo antisemitským názorům.
Doporučujeme dále kontaktovat pedagogické, filozofické a přírodovědecké fakulty, vychovávající budoucí učitele a dohodnout s nimi určitý, případně fakultativní doplňující kurz, týkající se židovské historie, zvyků, specifik, a především antisemitismu a holocaustu. Zvážit možnost organizování prázdninových kurzů pro učitele humanitních oborů přímo v Terezíně s cílem upevnit v učitelích protirasistické vědomí a současně jim poskytnout myšlenkové bohatství a argumentační materiál pro předávání těchto poznatků jejich žákům ve výchovně-vzdělávacím procesu. Tyto doplňkové kurzy realizovat se souhlasem a ve spolupráci s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Holocaust je považován za událost, která se týká určité skupiny obyvatel, ale jakýmsi způsobem se vymyká z celkového běhu českých dějin. Dokladuje to řada důkazů, ať již jde o výsledky tohoto průzkumu, rozpracování tohoto časového úseku v učebnicích pro různé druhy škol apod. Doporučuje se proto navázat co nejužší kontakt s historiky zpracovávajícími toto období a orientovat je na začlenění holocaustu do obrazu českých dějin.
V rámci zainteresovaných organizací politických vězňů a vězňů pronásledovaných z rasových důvodů promyslet a zorganizovat dlouhodobou aktivitu besed na školách všech stupňů, týkajících se událostí za 2. světové války. Je pravda, že podobné kampaně občas probíhají, ale je nutné působit systematicky. Pro velkou část naší populace je 2. světová válka v lidském vědomí řazena do stejného časového údobí minulosti jako 1. světová válka nebo Velká Morava. Je nezbytné ukázat především dětem a mládeži spojitost tehdejšího dění s projevy rasismu a antisemitismu, které jsou prožívány jak u nás, tak i v zahraničí. Prosadit na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, aby doporučilo školám v rámci výletů a exkurzí návštěvu Terezína.
Zvážit možnost zpracovat krátký dokumentární film o tehdejších událostech v podobě videokazety a podle finančních možností ji poskytnout jako učební pomůcku školám. Důraz přitom klást na cílové skupiny, pro které bude videokazeta určena, a připravit rozdílné zpracování pro základní školy (a i tam podle možností diferencovat pro věkové skupiny), pro střední školy se zřetelem na rozdíly mezi jednotlivými typy škol a pro vysoké školy vychovávající budoucí učitele. Současná zpracování tohoto tématu podle názoru řešitelského týmu uvedeným účelům nevyhovují.
Kontaktovat velvyslanectví Státu Izrael a doporučit, aby byla u nás věnována větší pozornost
vysvětlování politiky Izraele vůči arabskému světu. K tomu účelu je možné využít jak televizi,
tak rozhovory v denním tisku a časopisech, případně vydat brožury o Státu Izrael. Zvážit
možnost vyhlašování soutěží v malování, poezii, hudbě, případně v jiných uměleckých oborech
pro jednotlivé skupiny mládeže na téma Moje dojmy z návštěvy
Terezína
. Soutěž uzavírat jednou ročně a dotovat cenami.
Pokračovat v mezinárodních setkáních mládeže a podstatně zvýšit podíl českých účastníků. V tomto směru se orientovat přímo na školy, dále pak na organizace mládeže, zejména na skauty, YMCA a další. Využít co nejvíc možností propagace, od televize, rozhlasu přes denní tisk až po internet.
Zvážit možnost vydávání občasníku o Terezíně. Nemáme na mysli současné vědecké sborníky, ale vědeckopopulární občasník s rubrikami týkajícími se historie, obsahující dále nejlepší články a básně z výše uvedeného návrhu soutěže, rozhovory aj. Občasník by mohl být i vícejazyčný, aby byl k dispozici i zahraničním účastníkům setkání a návštěvníkům Terezína. Poněkud zarážející je zjištění rozsahu antisemitských výroků a výhrad v jednotlivých domácnostech. Bylo by proto vhodné zvážit možnost spolupráce s institucemi zabývajícími se vzděláváním dospělých, dále pak s hromadnými sdělovacími prostředky a společně zpracovat dlouhodobou kampaň, která by vedla k prohloubení prevence v této oblasti a současně i ke změně v myšlení dospělých obyvatel naší republiky. Mít přitom na zřeteli dlouhodobý charakter této činnosti a také skutečnost, že jde o velmi obtížnou a citlivou oblast přeměny lidského vědomí, neboť se jedná o předsudky, které se předávají již staletí z generace na generaci.