Terezin Initiative: | about TI | newsletter TI |
Terezin Initiative Institute: | about TII | publications | database | refugees | library |
Podle původní koncepce jsme měli zjišťovat názory studentů středních škol na holocaust s tím,
že bychom se soustředili na názory a vědomosti studentů o jeho ideologických příčinách,
důsledcích apod. Při předprůzkumu se však ukázalo, že by to nebyla správná cesta.
Středoškoláci totiž nedovedli pojem holocaust
vysvětlit, a
tím odpadala i možnost zjišťování jeho ideologických předpokladů a příčin. Teoreticky sice
bylo možné tyto otázky klást, ale výsledný efekt by byl minimální.
Z tohoto důvodu jsme přistoupili k nepřímému způsobu zjišťování potřebných informací, a to zkoumáním znalostí studentů o událostech za 2. světové války v Terezíně a jejich prožitků z případné návštěvy Terezína. Proto tvoří tuto kapitolu následující subkapitoly:
V této části jsme zjišťovali, jak samotní studenti hodnotí rozsah svých znalostí o Terezíně:
Se zřetelem na pohlaví jsou deklarované znalosti respondentů o Terezíně o něco lepší u chlapců než u dívek (viz tabulka č. 3 v příloze). Zajímavější je však rozdělení podle typu školy:
typ školy | dostatečné | částečné | žádné | n | V |
---|---|---|---|---|---|
gymnázium | 74,0 | 24,8 | 1,2 | 223 | 0,727 |
SOŠ | 71,7 | 26,0 | 2,3 | 302 | 0,694 |
VOŠ | 90,0 | 10,0 | 0,0 | 20 | 0,900 |
integrovaná SŠ | 70,7 | 22,4 | 6,9 | 81 | 0,638 |
SOU | 60,3 | 35,6 | 4,1 | 269 | 0,562 |
chi2 = 18,5404 = 99,950 %
Cnorm = 0,2044
celkem v každém řádku = 100 %
Podle získaných informací je nejlepší situace na vyšších odborných středních školách. To by však bylo poněkud zavádějící, neboť na těchto školách studuje jen malé množství středoškoláků (2,4 % - v našem šetření představují tito studenti 2,3 % celého souboru). U ostatních typů středních škol nejsou rozdíly v hodnocení znalostí studentů nijak výrazné. Výjimku představují střední odborná učiliště, kde sice rovněž převládá pozitivní hodnocení rozsahu znalostí, ale je výrazně nižší než u ostatních typů škol. S výše uvedenou výhradou týkající se vyšších odborných škol, jsou na tom nejlépe studenti z gymnázií.
V této souvislosti jsme ještě zjišťovali rozdíly podle typu domácnosti, ve které respondenti žijí:
typ domácnosti | dostatečné | částečné | žádné | n | V |
---|---|---|---|---|---|
dělnická | 71,8 | 24,7 | 3,5 | 108 | 0,682 |
zaměstnanecká | 72,2 | 26,5 | 1,3 | 193 | 0,709 |
podnikatelská | 67,6 | 29,7 | 2,7 | 47 | 0,648 |
smíšená | 68,1 | 29,1 | 2,8 | 169 | 0,654 |
zemědělská | 85,7 | 14,3 | 0,0 | 9 | 0,857 |
neúplná | 65,8 | 29,3 | 4,9 | 52 | 0,610 |
Nejlépe hodnotili své znalosti studenti žijící v domácnostech zemědělského typu, ale vzhledem k jejich nízkému počtu není možné tento údaj považovat za statisticky spolehlivý. Z početně zastoupených domácností jsou na tom nejlépe respondenti ze zaměstnaneckých domácností, naopak více negativní, i když stále dobré znalosti deklarují respondenti z dělnických a neúplných domácností. Situace v dalších dvou typech domácností je téměř vyrovnaná.
Příčinu rozdílu lze patrně hledat - byť hypoteticky, neboť tato skutečnost nebyla předmětem šetření - nejen v celkové kulturní úrovni jednotlivých typů domácností, ale do jisté míry i v časových možnostech rodičů. Zaměstnanecké domácnosti jsou zpravidla složeny z rodičů se středoškolským či vysokoškolským vzděláním, což ve většině případů vytváří vcelku příznivé kulturní klima pro rozvoj duševních vlastností a znalostí. V domácnostech dělnického typu je spíše podporována zručnost, dovednost a tzv. praktické vědomosti a znalosti, i když i zde mohou být a jsou výjimky. Vše vyplývá z celkového zaměření jednotlivých profesí. Ve smíšených domácnostech záleží na tom, který z rodičů je v domácnosti rozhodující a výrazněji ovlivňuje klima domácnosti. V neúplných domácnostech mají velký vliv časové možnosti rodiče, tedy nakolik může rodič pracovat s dětmi.
Dále jsme zjišťovali, z jakých zdrojů znalosti respondentů o Terezíně pocházejí. Respondenti uvedli následující:
zdroje | celkem | hoch | dívka |
---|---|---|---|
vyučování ve škole | 72,8 | 68,4 | 76,3 |
televize | 58,7 | 72,7 | 47,4 |
časopisy, noviny | 37,8 | 40,6 | 35,5 |
vyprávění rodičů a známých | 34,3 | 28,2 | 39,3 |
cestování, turistika | 15,7 | 15,6 | 15,8 |
rozhlas | 10,8 | 14,5 | 7,8 |
jiné zdroje | 11,9 | 8,3 | 6,8 |
n v každém řádku | 898 | 397 | 501 |
Rozdíl do 100 % v každém políčku tvoří záporné odpovědi.
Vedle zdrojů uvedených v tabulce byly zjištěny ještě další prameny informací, ovšem s velmi nízkou intenzitou:
jiné. Zde je ovlivňování a poskytování informací podstatně nižší.
zdroje | gymnázium | SOŠ | VOŠ | integr. SŠ | SOU |
---|---|---|---|---|---|
vyučování ve škole | 78,4 | 72,9 | 80,0 | 75,0 | 69,8 |
televize | 65,8 | 59,2 | 60,0 | 50,9 | 53,8 |
časopisy, noviny | 48,7 | 31,2 | 60,0 | 47,3 | 31,0 |
vyprávění rodičů aj. | 39,0 | 31,2 | 20,0 | 45,5 | 31,7 |
cestování, turistika | 16,6 | 17,4 | 30,0 | 22,2 | 9,7 |
rozhlas | 10,2 | 9,6 | 40,0 | 28,3 | 5,4 |
jiné zdroje | 16,8 | 6,0 | 40,0 | 13,8 | 8,2 |
n v každém řádku | 223 | 302 | 20 | 81 | 269 |
Rozdíl do 100 % v každém políčku tvoří záporné odpovědi.
Zjišťování konkrétních vědomostí o Terezíně se soustředilo na čtyři okruhy:
hodnocení | hoch | dívka | celkem |
---|---|---|---|
ano | 56,2 | 40,9 | 47,7 |
něco o tom slyšel,-a | 35,3 | 43,7 | 40,0 |
ne | 6,7 | 13,4 | 10,4 |
ne a nezajímá se o to | 1,8 | 2,0 | 1,9 |
hodnocení | hoch | dívka | celkem |
---|---|---|---|
ano | 15,3 | 13,1 | 14,1 |
něco o tom slyšel,-a | 26,0 | 33,5 | 30,1 |
ne | 56,9 | 51,4 | 53,9 |
ne a nezajímá se o to | 1,8 | 2,0 | 1,9 |
hodnocení | hoch | dívka | celkem |
---|---|---|---|
ano | 83,7 | 82,9 | 83,6 |
něco o tom slyšel,-a | 12,0 | 12,5 | 12,0 |
ne | 3,2 | 3,7 | 3,5 |
ne a nezajímá se o to | 1,1 | 0,9 | 0,9 |
hodnocení | hoch | dívka | celkem |
---|---|---|---|
ano | 65,5 | 60,6 | 62,7 |
něco o tom slyšel,-a | 18,0 | 24,3 | 21,5 |
ne | 13,7 | 14,0 | 13,9 |
ne a nezajímá se o to | 2,8 | 1,1 | 1,9 |
n v každém údaji | 397 | 501 | 898 |
Mezi znalostmi hochů a dívek existuje shoda v tom, že jak hoši, tak dívky vědí o tom, že v Terezíně v ghettu a v Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí, téměř shoda je ve znalosti Terezína jako národní kulturní památky. O existenci ghetta vědí více hoši, o funkci Malé pevnosti jako věznici gestapa zase dívky.
Za důležitý považujeme především zjištěný stupeň neznalosti. V případě ghetta jde o každou 7. až 8. dívku a každého 15. hocha. U funkce Malé pevnosti jako věznice gestapa jde o více než polovinu hochů a dívek. A pokud jde o Terezín jako národní kulturní památku, jedná se v podstatě o každého 7. respondenta bez ohledu na to, zda jde o hocha, či dívku.
Mezi respondenty existuje bohužel také malá skupina těch, kteří o dané problematice nejen nic nevědí, ale ani se o ni nezajímají. Jejich podíl se pohybuje u uvedených okruhů v rozptylu od 0,9 do 1,9 % vcelku, u hochů v rozptylu od 1,8 do 2,8 %, u dívek v rozptylu od 0,9 do 2 %. Existují však výraznější rozdíly mezi typy škol.
Zajímavý je také pohled na respondenty z hlediska typů škol. Podklady jsou uvedeny v tabulce č. 4 v příloze. Víceméně shodná intenzita vědomostí studentů je u skutečnosti, že v ghettu a Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí. Zde jsou rozdíly mezi jednotlivými školami zanedbatelné. Rozdíly lze nalézt u ostatních okruhů informací. Jistá shoda v rozsahu vědomostí se sice objevuje v případě informace, že v Terezíně zahynulo mnoho lidí, ale je zde neshoda v podílu neznalostí a nezájmu. Výraznější neshoda je u okruhu vědomostí týkajících se Malé pevnosti jako vězení gestapa. A totéž platí i o vědomí existence Terezína jako národní kulturní památky.
Pokládáme však za účelné upozornit na poměrně vysoký podíl indiferentních respondentů, které nic nezajímá. U gymnázií se jejich podíl pohybuje v rozptylu od 0,6 do 1,9 %, u středních odborných škol od 1,4 % do 2,9 %, u vyšších odborných škol je to 5 %, u integrovaných středních škol v rozptylu od 3,6 % do 9,1 % a u středních odborných učilišť od 0,5 % do 1,1 %. Výrazné rozdíly jsou také v počtu těch, kteří uvádějí, že o uvedených problémech nemají dostatek znalostí.
Uvedené je jistým potvrzením zajímavého článku Michala Frankla v Respektu (27/IX z
29.6.-5.7, Nepohodlné téma, Holocaust v českých učebnicích dějepisu). V tomto článku autor
poukazuje na nedbalé a povrchní zpracování tématu holocaustu a jeho zapracování do školních
učebnic, kdy...je holocaust ve výkladu českých dějin
přijímán pouze do té míry, nakolik zapadá do pronásledování
českého národa...
. Jinými slovy řečeno, chceme zdůraznit, že pokud jde
o holocaust a s ním spjatý Terezín, má naše školství vůči minulosti velký dluh.
Z hlediska národní i světové kultury je každý památník určitým upozorněním na události, které se zpravidla na místě, kde památníky stojí, odehrály (pokud nejde např. o památníky padlých ve válkách apod.). Památník Terezín není pouze památníkem smrti desetitisíců lidí a odvlékání dalších desetitisíců do koncentračních táborů, kde většinu z nich čekala smrt, ale - a v tom je jeho druhý a snad i důležitější význam - je pro lidstvo výstražným mementem, upozorněním, co dokáže fašismus a kam může vést rasová nenávist.
Středoškoláci byli proto vyzváni, aby vyjádřili svůj názor na význam existence Památníku v současnosti. Nedělali jsme si iluze, že by pochopili specifiku Památníku jako takovou. Jednalo se nám pouze o vyjádření, které bylo v řadě případů podepřeno, návštěvou jak města, tak Památníku.
Ukázalo se, že drtivá většina středoškoláků alespoň intuitivně význam Památníku pochopila:
hodnocení významu | hoch | dívka | celkem |
---|---|---|---|
určitě ano | 50,2 | 52,6 | 51,3 |
snad ano | 32,1 | 38,0 | 35,5 |
neví | 8,1 | 5,4 | 6,6 |
spíše ne | 6,0 | 2,6 | 4,1 |
ne | 2,5 | 1,1 | 1,7 |
nezajímá se o to | 1,1 | 0,3 | 0,8 |
celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
n | 397 | 501 | 898 |
V | 0,869 | 0,946 | 0,946 |
chi2 = 10,9781 = 99,950%
Cnorm = 0,1846
Nadpoloviční většina respondentů zastává stanovisko, že existence Památníku má i v současnosti smysl. Zhruba třetina soudí, že patrně (snad) má smysl. Ostatní studenti buď nemají vlastní názor (každý dvanáctý hoch a každá cca osmnáctá dívka), nebo zastávají negativní stanovisko (u hochů je poněkud výraznější než u dívek).
Celkově pozitivní postoj studentů vůči Památníku Terezín je shodný u všech typů škol: rozdíly mezi jednotlivými školami jsou natolik nepatrné, že není zapotřebí tuto skutečnost dokumentovat.
Je nutné konstatovat, že návštěvnost Terezína a Památníku je v podstatě nižší, než jsme předpokládali. Dokládá to následující tabulka a dále tabulka č. 5 v příloze č. l. První tabulka, tj. tabulka č. 14, ukazuje intenzitu návštěv Terezína, resp. Terezína i Památníku s rodiči, tabulka č. 5 v příloze doplňuje návštěvnost o rozsah návštěv se známými či dalšími příbuznými.
S rodiči navštívil pouze město každý 13. až 14. středoškolák, město i Památník zhruba každý 10. středoškolák.
S příbuznými a známými navštívil pouze město přibližně každý 20. středoškolák a město i Památník zhruba každý 9. středoškolák.
Návštěvy formou exkurze se školou vykazovaly statisticky nevýznamnou hodnotu. V souhrnu získal poznatky z návštěvy města zhruba každý 8. středoškolák a z návštěvy města i Památníku zhruba každý 5. středoškolák.
Rozsah návštěvnosti může být hodnocen rozdílně. Podle našich názorů, vycházíme-li z možností jednotlivých škol, je rozsah návštěvnosti vzhledem k významu Památníku a k aktuálnosti problematiky rasismu poměrně nízký.
indikátor | ano, jen město | ano, město i Památník | ne | n | |
---|---|---|---|---|---|
pohlaví | hoch | 8,5 | 8,9 | 82,6 | 397 |
dívka | 6,3 | 11,4 | 82,3 | 501 | |
typ školy | gymnázium | 2,5 | 6,3 | 91,2 | 233 |
SOŠ | 8,4 | 11,2 | 80,4 | 302 | |
VOŠ | 5,0 | 15,0 | 80,0 | 20 | |
integrovaná SŠ | 20,0 | 20,0 | 60,0 | 81 | |
SOU | 6,4 | 9,6 | 84,0 | 269 | |
typ domácnosti | dělnická | 10,0 | 11,3 | 78,7 | 118 |
zaměstnanecká | 3,4 | 10,7 | 85,9 | 210 | |
podnikatelská | 2,8 | 5,6 | 91,6 | 52 | |
smíšená | 8,4 | 10,2 | 81,4 | 401 | |
zemědělská | 0,0 | 20,0 | 80,0 | 10 | |
neúplná | 12,8 | 5,1 | 82,1 | 57 | |
celkem | 7,2 | 10,2 | 82,6 | 905 |
celkem v každém řádku = 100 %
Pokud jde o návštěvy absolvované s rodiči, nejsou mezi hochy a dívkami výraznější rozdíly. Ty jsou ovšem mezi respondenty z jednotlivých typů škol i domácností. U škol je nejnižší návštěvnost u respondentů z gymnázií, u domácností jsou to podnikatelské domácnosti.
Pokud jde o realizaci návštěvy se známými či dalšími příbuznými, není rovněž mezi hochy a dívkami podstatný rozdíl. Se zřetelem na druh školy je ovšem výrazně nižší návštěvnost u studentů středních odborných učilišť, u domácností jsou to opět podnikatelské domácnosti, kde je stupeň návštěvnosti opět o něco nižší. Jistou roli zde může zřejmě hrát nedostatek času rodičů.
Pokusili jsme se zjistit, jak působila návštěva města a Památníku na středoškoláky, kteří tuto návštěvu absolvovali. Mějme na paměti, že šlo zhruba o 20 % respondentů.
Předem je nutné říci, že se řada z nich nevyjádřila. Na druhé straně se někteří respondenti podrobně rozepsali. Celkem 15,6 % respondentů, tj. asi 3/4 z počtu návštěvníků mezi šetřenými středoškoláky, nám sdělilo 255 různých dojmů, které jsme se pokusili i přes značné obtíže zatřídit do obecnějších skupin:
pocity | % | pocity | % |
---|---|---|---|
pocit hrůzy či strachu | 7,1 | podnět k přemýšlení | 2,0 |
tísnivý dojem | 6,0 | nepochopení lidského jednání | 1,8 |
cítí utrpení jiných | 3,0 | líbilo se tam | 0,8 |
zdrcující, stresující | 2,3 | jiné | 0,7 |
utrpení lidí | 2,2 | n v každém údaji | 906 |
pocit úzkosti | 2,2 |
celkem < 100 %
Rýsují se zde tři skupiny pocitů:
Zcela mimo tuto škálu stojí konstatování, že se respondentovi v Terezíně líbilo. Pro informaci jsou v tabulce č. 6 v příloze roztříděny získané pocity podle jednotlivých indikátorů (pohlaví, typ školy, typ domácnosti), navíc jsou vybrané odpovědi vyjadřující pocity respondentů při návštěvě Terezína i Památníku uvedeny v příloze č. 2.