Theresienstädter Initiative: | über TI | Newsletter TI |
Institut Theresienstädter Initiative: | über ITI | Publicationen | Datenbank | Flüchtlinge | Bibliothek |
Resp. č. 20: Odcházela jsem odtamtud s pocitem hrůzy.
Věci, které se tam děly, byly hrozné.
Resp. č. 29: Strašidelně nepochopitelná činnost lidí.
Přemýšlivé.
Resp. č. 49: Je to ošklivé místo, jde z toho mráz po
zádech, když si člověk představí, kolik lidí tam zahynulo.
Resp. č. 52: Tato místa na mne působila velmi intenzivním
pocitem strachu, bezmocnosti a taky jsem si uvědomila, kolik
zbytečného utrpení, strachu a smrti se tady nacházelo.
Resp. č. 55: Mé dojmy byly hodně smíšené. Hrozně mě ale
naštvalo, když jsem viděla těch tisíce náhrobních kamenů na
hřbitově (Památníku). Je mi hrozně líto těch lidí, co tam
padli.
Resp. č. 67: Děsivé, ale myslím, že nemuselo zahynout
tolik lidí. Když jsem se tam procházela, dokázala jsem si
představit tu hrůzu. Ještě že je to známé.
Resp. č. 85: Depresivní pocity - při představě, jak to
tam kdysi asi vypadalo a co všechno tam lidé vytrpěli -
stísněné životní podmínky, týrání, nesvoboda, smrt.
Resp. č. 94: Emocionální zážitek - když si člověk uvědomí
to utrpení a v jakých podmínkách tam lidé žili - a jakých
krutostí jsou jiní lidé schopni.
Resp. č. 100: Nějaké informace jsem měla již před
návštěvou, ale vyskytovat se přímo v prostorách, kde bylo tolik
utrpení a násilí, bylo stísňující, odcházela jsem s lítostí.
Resp. č. 101: Dozvěděla jsem se hodně věcí o tom, jak to
za války vypadalo v Terezíně, mluvila jsem se ženou, která tam
byla. To, co se dělo, je nesmyslné a zbytečné - nemělo by se to
opakovat.
Resp. č. 102: Myslím, že mi tato návštěva a atmosféra
Malé pevnosti velmi přiblížila dění za 2. světové války. Bylo
to velmi působivé, člověk těžko věřil, že se tam udály takové
věci.
Resp. č. 113: Terezín na mne působil docela stresujícím
dojmem. Je hrozné, co se tenkrát dělo - nepřipadá mi to lidské.
Resp. č. 122: Velmi zlé.
Resp. č. 178: Bylo mi smutno. Děda mi o tom vyprávěl.
Myslím, že ten kříž a slova pod ním mají pro budoucnost velký
význam jako varování.
Resp. č. 243: Byla to zbytečná smrt pro tisíce lidí a
nesmírné trápení. Zvěrstva, které se tam děla, by měla být
potrestána!
Resp. č. 362: Působilo to na mne špatně. Ze všeho tam byl
cítit nářek, zrada, strach a smrt. Byl to velmi špatný pocit,
jsem ráda, že jsem alespoň chvíli cítila to, co ti, co tam
byli.
Resp. č. 365: Na toto místo má spousta lidí špatné
vzpomínky. A když jsem viděl krev na stěnách (to, co po ní
zbylo), nedivím se jim. Hrůza.
Resp. č. 389: Myslím, že udržení Památníku má smysl. Je
nutné neustále upozorňovat - bohužel i v současnosti - na
lidský fanatismus a nenávist, aby se nic takového nemohlo
opakovat.
Resp. č. 397: Bylo mi hrozně, když jsem si uvědomil, co
člověk člověku může způsobit.
Resp. č. 450: Uvědomila jsem si, že v té době bylo hůř
než teď. A že některým lidem je úplně jedno, co se v té době
dělo.
Resp. č. 499: Smutek, zamyšlení se nad světem.
Resp. č. 521: Nebyl to příjemný pohled na místa, kde se
tísnilo a bydlelo tolik lidí v jedné místnosti. Trochu jsem se
bála. Hlavně v jedné dlouhé temné chodbě, která vedla na
popraviště.
Resp. č. 526: Působilo to na mne strašným dojmem, kolik
lidí tam trpělo a bylo umučeno jen proto, že byli 'jiní'.
Resp. č. 534: Rozhodně bych se tam necítil jako doma, je
to smutné. Byly tam vystaveny fotografie, které byly až
drastické. Nikomu bych nepřál tam strávit ani minutu (ve
válce).
Resp. č . 576: Byl jsem tam jen proto, že tam byl
zavražděn můj praděda. Zapůsobilo to na mne hrůzostrašně.
Resp. č. 599: Byla jsem hluboce otřesena, šokována,
donucena přemýšlet o mnoha věcech.
Resp. č. 605: Měla jsem pocit, že ta hrůza, co se tam
děla, je ještě pořád v té pevnosti.
Resp. č. 635: Smutek, žal, utrpení, úcta k těm, co to
přežili.
Resp. č. 645: Chtělo se mi brečet, volat, křičet...
zoufalství, smutek, lítost nad lidským pokolením, čeho je
schopno a kam se člověk bez Boha dostal.
Resp. č. 747: Zanechalo to ve mně hluboký dojem, zvláště
když jsem šla chodbou smrti nebo byla v prostorách, kde bylo
namačkáno tolik lidí. Působilo to na mne dosti depresivně,
pomohlo mi to vžít se do situace těch lidí, měla jsem dojem, že
slyším jejich zoufalé hlasy.
Resp. č. 847: Stísněné dojmy, připomínka na hrůzy války,
lidskou nenávist, vyvstává mi na mysli velká otázka PROČ? Jak
hrozné věci dokáže člověk vymyslet a jak dokáže být zlý.
Resp. č. 878: Památník a město Terezín zneužito nacisty,
vzbuzuje v lidech hrůzu, raději bych zapomněl, ale to nesmím.
rasismus?
Resp. č. 51: Odpor lidí vůči určitým rasám, lidé si
myslí, že je mezi rasami rozdíl, že jsou chytřejší a jiné věci.
Dávají důraz na to, že jsou mezi lidmi rozdíly.
Resp. č. 87: Vyvyšování jedné rasy nad druhou a s tím
související neoprávněná nerovnost mezi lidmi jiných ras.
Resp. č. 92: Nesnášenlivost a nenávist k lidem odlišné
rasy či národnosti. Projevovat se může různě - bohužel i
napadáním.
Resp. č. 93: Neúcta a nesnášenlivost jiných ras,
neschopnost tolerovat lidi jen proto, že mají jinou barvu
pleti.
Resp. č. 102: Nenávist zaměřená proti jedné určité (či
několika) rase (rasám) a pocit nadřazenosti vlastní rasy -
často otevřený boj proti těmto příslušníkům, diskriminace.
Resp. č. 110: Diskriminace lidí jiné rasy než bílé, ale v
současnosti se děje rasismus i na bílých ze strany cikánů.
Resp. č. 143: Diskriminace určité skupiny kvůli nějaké
vnější odlišnosti. Ovšem zcela nesouhlasím s tím, že by u nás
byli diskriminováni Romové. Spíše naopak.
Resp. č. 349: Ani se neptejte! Nesnáším rasismus a chápu
pod ním nenávist mezi lidmi různých barev.
Resp. č. 371: Zaujetí proti lidem, kteří se liší buď
barvou pleti nebo vyznáním. Není to správné a nemělo by se to
podporovat. Většinou se ale jedná jen o škatulkování.
Resp. č. 376: Rasismus je vztah nebo názor určitého
člověka, který odsuzuje jinou barvu pleti, aniž by poznal jeho
charakter nebo srdce.
Resp. č. 379: To, že někdo někoho ponižuje tím, že má
jinou barvu kůže nebo že je jiné národnosti. Rasismus je
hnusnej.
Resp. č. 410: Rasismus chápu jako primitivní a zastaralý
názor a chování lidí, kteří jsou proti jiným rasám, než jsou
ani sami.
Resp. č. 457: Je to odsuzování některých lidí jiné
národnosti. Výplod blbců, co jiného dodat.
Resp. č. 479: 'Pod pojmem rasismus rozumím - představuji
si - nesnášenlivost druhé rasy, která se podle mého názoru
táhne už od našich předků.
Resp. č. 503: Je to určité ponižování mezi dvěma rasami.
A vůbec, s rasismem nesouhlasím, protože každý má právo
svobodně žít a za svoji rasu nemůže.
Resp. č. 541: To jsou lidi, kteří nemají rádi jiné lidi,
kteří mají odlišnou pleť, jsou jiné národnosti.
Resp. č. 548: Diskriminace lidí s jinou národností či
jinou barvou pleti, sobeckost a strach, že bysme se od jiné
národnostní menšiny mohli něco přiučit, dozvědět se, že jsou v
mnohém lepší.
Resp. č. 671: Je to věc, která je nesmyslná. Aby bílý
člověk nenáviděl člověka s černou pletí, je pitomost.
Resp. č. 691: Nenávist mladých lidí vůči cizincům nebo
lidem s nižší inteligencí.
Resp. č. 694: Je to pojem, o kterém se stále hovoří, a
jsem odpůrcem, je to rasová nesnášenlivost.
Resp. č. 703: Chápání jedné rasy jako té lepší, čistější,
vhodnější a jedině správné. Je to hnus a hloupost. Nezáleží na
rase, ale na jedinci, co je zač.
Resp. č. 726: Utlačování lidí, kteří se liší barvou či
národností. Myslím si, že lidé jsou si na celém světě rovni a
pojem rasa se hodí tak pro psy, a ne pro lidi.
Resp. č. 745: Je to upředňostňování jedné rasy na úkor
rasy jiné. Formy rasismu mohou být různé v závislosti na místu,
času, stupni kultury apod.
Resp. č. 846: Nevědecká teorie, která upřednostňuje bílou
rasu. Považuje ji za lidštější, hodnotnější (což je nesmysl).
Resp. č. 848: Nepřátelství a nenávist vůči příslušníkům
jiných ras a národů, projevující se rozličným agresivními
postoji či chováním.
Další názory tvrdě odsuzující rasismus nelze pro hrubost výrazů publikovat.
Resp. č. 2: Já myslím, že ničím. Jsou lidi stejně jako my
a dýchají stejný vzduch. Jsou stejného složení jako všichni.
Resp. č. 52: Protože se nepovažuji za rasistu, tak na
tuto otázku nemohu odpovědět. Nedívám se na lidi podle barvy,
národnosti, náboženství. Židé se od nás ničím neodlišují.
Resp. č. 74: Nijak. Jenom se chovají vulgárně a
potřebovali by do plynu stejně jako cikáni. Je to stejná havěť.
Resp. č. 99: Jiné náboženství, jiná víra, jiná kultura.
Resp. č. 105: Jiné kulturní a společenské tradice.
Nejvýraznějším projevem je ortodoxní náboženství některých
skupin.
Resp. č. 120: Myslím, že jsou to normální lidé stejně
jako my. Pouze uznávají jinou víru a mají jiný způsob života a
na tom není nic k odsuzování.
Resp. č. 137: Hlásí se, pokud jsou ortodoxní, k jinému
náboženství. V naší republice, kde je většina nevěřících (tedy
bez vyznání), je to rozdíl minimální.
Resp. č. 150: Pouze si myslí, že Mesiáš ještě nepřišel,
ale snad přijde.
Resp. č. 152: Laxní. Od ateistů se neliší téměř ničím,
snad pouze vzpomínkou na válku. Ortodoxní pak nepřijetím Ježíše
Krista jako Mesiáše.
Resp. č. 168: Jsou v duši poznamenáni minulostí, jinak
jsou to lidé jako my.
Resp. č. 205: Pouze tím, že jsou terčem útoků a urážek
antisemitů.
Resp. č. 389: Byli po staletí pronásledováni a žili v
určité separaci, a to utvrdilo jejich společenství a tradice.
Resp. č. 431: Mají jiné náboženské zvyklosti a tradice,
jiný způsob života.
Resp. č. 436: Ničím, jsou lidé jako my všichni, jen mají
jiné náboženství, jiné zvyky, ale to je každého věc.
Resp. č. 461: Svou neustálou nenasytností po penězích a
využívání kvůli penězům jiných lidí na jejich úkor.
Resp. č. 521: Asi ničím, jen byli šikovnější v různých
povoláních. Proto je asi lidi neměli rádi. Taky je považovali
za nižší rasu. Jen mají jinou kulturu a způsob života.
Resp. č. 569: Němci je za války odsuzovali za to, že
zradili Ježíše Krista. Já v něho nevěřím a Židé mi nevadí.
(V této větě bylo 7 gramatických chyb - pozn. aut.)
Resp. č. 587: Snad vůbec ničím, jsou úplně stejní jako
ostatní lidé (říká se ale, že jsou dobří v obchodování - to je
ale všechno).
Resp. č. 591: Možná trochu svým vzhledem, ale jen
nepatrně, nemá to žádný význam. Ale hlavně svým náboženstvím,
které trochu ovlivňuje jejich životní styl.
Resp. č. 603: Spousta lidí v současné době možná ani
neví, že jsou aspoň zčásti Židé. Ti praví, ortodoxní, mi
připadají velmi zajímaví, mají odlišné zvyky a svátky, uznávají
pouze Starý zákon apod.
Resp. č. 629: Odlišují se výrazně snad jen opravdovou
šetrností, jinak jsou velmi vzdělaní, inteligentní a naopak
nechápu, co proti nim někdo má.
Resp. č. 731: Více konzervativnější, méně společenští,
uzavřenější, nedovedou pochopit, proč oni nám připadají
odlišní.
Resp. č. 741: Jsou jako všichni ostatní - různé povahy,
dobří i zlí. Snad jen jsou trošku více hrdí, to ale podle mého
názoru souvisí s jejich dějinami. Nikdy neměli příliš lehkou
situaci.
Resp. č. 846: Z fyzického a psychického hlediska ničím. V
duchovní oblasti - věřím, že jsou lidem zvláštním, vyvoleným
Bohem Izraele. Jejich historie je velmi zajímavá. Vím o ní z
bible.
Resp. č. 874: Myslím, že vnější rozdíly jsou téměř
setřeny. Možná se liší způsobem rodinného života, pohledem na
svět, někteří dodržují své tradice a svátky.
Resp. č. 892: Po křesťanské stránce - tím, že jsou
vyvolený lid Boží již od pradávna.
Resp. č. 61: .Jsou to vyděrači a vykořisťují náš stát.
Resp. č. 73: Popírají existenci Ježíše Krista.
Resp. č. 99: Jejich "rozmachová" politika na Blízkém
východě, dříve lichva a bohatnutí na úkor ostatních.
Resp. č. 104: V době studené války neustále ohrožovali
světový mír. Jejich nároky na oblasti v Palestině jsou sporné.
Pronásledování Arabů (ale i Arabové bojují proti Židům),
militarismus.
Resp. č. 105: Násilný zábor palestinského území,
ospravedlňovaný vírou. Jejich klerikalismus!
Resp. č. 109: Kvůli jejich blbému fanatizujícímu
náboženství.
Resp. č. 131: Perou se s Arabama, protože Židi jim
zabrali území, chudákům Arabům.
Resp. č. 136: Židé vyvolávají válku v Izraeli proti
mírumilovným Arabům, kterým zabrali města, a USA je ještě
podporují. A mám tedy výhrady i proti USA a dalším státům,
kterým jde jen o moc.
Resp. č. 182: Mám výhrady jen k ortodoxnímu židovskému
náboženství, ale nejen k židovskému, ale i k ostatním, díky
nimž umírá tisíce nevinných lidí.
Resp. č. 194: Neschvaluji, že si říkají vyvolený národ.
Resp. č. 232: Jedinou mou výhradou je obřízka malých
chlapců, ale myslím si, že snad i tato tradice přijde k
zapomnění, tak jako všechny ostatní.
Resp. č. 326: Nevím, možná mi to vsugerovali přátelé či
známí.
Resp. č. 368: Situace v Izraeli. Boje a utlačování Arabů.
Zabírání arabských území.
Resp. č. 430: Nelíbí se mi jejich způsob života a jejich
náboženství.
Resp. č. 508: Většina Židů neuznává, že se člověk může
narodit jako muž a chce být žena nebo naopak (i když za to
nemůže).
Resp. č. 743: Jen mi trochu vadí ta jejich přílišná
hrdost na to, co sami dokázali.
Resp. č. 849: Pouze věroučně mne mrzí jejich odmítavost
Mesiáše, ale zásadně nic proti nim nemám, naopak jsou mi v
mnohém sympatičtí.
Resp. č. 2: Jsem rád, že jste dělali tento průzkum. Aspoň
se mnoho lidí dozví o Terezíně a o fašistech. Já jsem
antifašista, byl jsem i na demonstraci proti fašismu.
Resp. č. 4: Nejenom v Terezíně, ale v mnoha dalších
koncentračních táborech lidé nekonečně trpěli. Ani žádné
vzpomínky, sochy či pomníky jim už nepomůžou. Může za to lidská
nenávist a vůdčí typ. Zvířata by tohle nikdy nedokázala, proto
bychom si měli z nich brát příklad, a ne je považovat za tvory
s nižší inteligencí. Lidstvo by už mělo vymřít, je nejvyšší
čas.
Resp. č. 22: Pokud jde o mé sympatie se skíny, odpověděl
jsem "jak kdy". Ne proto, že bych měl cokoliv proti Židům.
Někdy souhlasím s některými názory skinheads, protože se mi
nelíbí chování převážné části romské (cikánské) populace
(nejsem republikán).
Resp. č. 143: Myslím si, že spousta lidí nedokáže Židy
určit, takže antisemitismus není u nás tak závažný. Podle mne
by se společnost měla zaměřit na romskou problematiku. Ovšem ne
na "pozitivní diskriminaci", ale měla by najít způsob, aby Romy
přinutila pracovat, a když ne, tak nevyplácet přehnaně vysoké
sociální dávky.
Resp. č. 178: Dnes nadávají lidi na Romy, zítra budou
nadávat na Židy. Myslím, že já i moje rodina jsme velmi
tolerantní. Jako malé mi nadávali do "cikáněte", protože mám
tmavé oči, vlasy a pleť. Bylo mi to líto.
Resp. č. 184: Nemyslím si, že by v Čechách byla tak velká
averze vůči Židům jako vůči Romům. Pokud vím, u nás ve třídě je
děvče, jehož příbuzní jsou židovské národnosti. Tato dívka se
za své přesvědčení nestydí, naopak, je na ně svým způsobem
hrdá. Nevšimla jsem si, že by kvůli tomu byla šikanována,
utlačována, či dokonce i diskriminována, a to ani příslušníky
hnutí skinheads. Podle mne máme mnohem více problémů se
soužitím s Romy než se Židy. V našem městě je mnoho příslušníků
hnutí skinheads. Mám mezi nimi mnoho kamarádů a i můj kluk k
nim patří. Nesympatizuji se všemi jejich názory, ale některé z
nich uznávám. Nejsem pro diskriminaci občanů židovské
národnosti a pro diskriminaci černochů, ale mám výhrady k
našemu soužití s občany romské národnosti. Nemám nic proti
Židům (i cikánům), kteří jsou ochotni žít zde v České republice
a přizpůsobit se našemu životnímu stylu, naší kultuře a žít
podle našich pravidel, ale občané jiných ras a národností,
kteří svůj pravý domov nemají, žijí v naší republice a díky
svému nevhodnému chování vrhají špatný stín na slušné
příslušníky své rasy. Měli by si uvědomit, že podle nich
soudíme všechny příslušníky jejich rasy či národnosti.
Nepovažuji se přímo za příslušnici hnutí skinheads ani za
fašistu, ale uznávám, že některé mé názory jsou rasistické, ale
rasismus není roven fašismu. Souhlasím s Mir. Sládkem ze
SPR-RČS (respektive s některými jeho názory). Je považován za
fašistu a extremistu, ale on se alespoň k problematice
národnostních menšin vyjádří a dá návrh, jak situaci v naší
republice řešit. Jeho názory však nejsou uznávány už jen proto,
že je z tzv. extremistické strany, která propaguje fašismus a
rasovou diskriminaci.... Sleduji (myslím, že na svůj věk až
moc) politické dění v ČR, a to obzvláště teď před volbami.
Nevšimla jsem si, že by jiná strana dala konkrétní návrh na
řešení rasové problematiky. Vím, že jsem se moc rozepsala, ale
ve škole se touto problematikou nezabýváme, a podle mne by
mladí lidé měli mít právo více o tom vědět, aby se mohli k tomu
vyjádřit.
Resp. č. 286: Jsem tvrdě proti rasismu a antisemitismu.
Je to naprostá blbost (zdůrazněno respondentem). Mnoho lidí
přichází zbytečně o život jen proto, že má jinou barvu pleti!
Resp. č. 294:Přeji Vám mnoho úspěchů a vlivných kroků k
potlačení rasismu a antisemitismu.
Resp. č. 352: Nevím, proč toto děláte (tj. výzkum - pozn.
aut.), když toto je už uzavřená věc, většina lidí to ví a víc
už je to nezajímá. Minulost je minulost, a tak ji už nechte
spát! Jsem rasistka a nestydím se za to, ale vám to může být
jedno...
Resp. č. 374: Hodně mne mrzí, že mnoho lidí jsou rasisti,
protože jestliže jsme barevní, nebo jiní, tak za to nemůžeme. A
tak bychom se měli chovat, jako kdybychom byli jedna velká
rodina.
Resp. č. 574: Jsem Makedonec a bydlím v ...... (místo
bydliště záměrně vypuštěno - pozn. autora) už 5 let a myslím,
že tady v České republice je skoro každý člověk trochu rasista.
Resp. č. 603: Velká část rodiny otce mé matky skončila v
koncentrácích. Jsou napsaní i v synagoze v Praze. Z dědy člověk
nedostane ani slovo o okolnostech, proč, nač, kde, kdy. Ale
dodneška se navštěvují s člověkem, se kterým v osmnácti utíkal
z nucených prací.
Doporučená četba, č. 2, 1998, Univerzita Palackého Olomouc, 1998
Frankl, M.: Nepohodlné téma, holocaust v českých učebnicích dějepisu, Respekt, 27/IX, 1998
Kolektiv: Sociální a kulturní antropologie, Praha, 1993
Koudelka, F. a kol.: Cíle a úkoly rozvoje sociální infrastruktury z hlediska všestranného rozvoje člověka, DRUTIS, Brno; 1989 (použita typologie okresů)
Koudelka, F. a kol.: Návrh koncepce rozvoje města Terezína po roce 2000, ANALÝZA, Praha, 1997
Školy a školská zařízení v ČR ve školním roce 1996/97, l. díl, ČSÚ, 1997
Odborná sociologická literatura nebyla do seznamu zařazena.
Irena Baumruková
Pavlína Herešová
Slavěna Heřmanská