Theresienstädter Initiative: | über TI | Newsletter TI |
Institut Theresienstädter Initiative: | über ITI | Publicationen | Datenbank | Flüchtlinge | Bibliothek |
Zjištění rozsahu zájmu studentů o události za 2. světové války, mezi které patří i dějiny holocaustu a Terezína, jsme považovali za výchozí bod pro zkoumání jejich dalších názorů. Vycházeli jsme z hypotézy, že studentí středních škol neprojevují v současnosti velký zájem o historii a že i události nedávné doby, jichž nebyli přímými účastníky, jsou jim vzdáleny.
Zájem dotazovaných středoškoláků o období 2. světové války je následující:
jak kdy,
Dále jsme zjišťovali, jak se tento zájem liší u jednotlivých skupin respondentů. Informace jsou obsaženy v tabulce č. 2 v příloze. Ukázalo se, že:
typ domácnosti | často | občas | jak kdy | málo | nezájem | n |
---|---|---|---|---|---|---|
dělnická | 20,0 | 30,6 | 27,1 | 14,1 | 8,2 | 109 |
zaměstnanecká | 23,5 | 32,2 | 28,2 | 13,4 | 2,7 | 190 |
podnikatelská | 13,5 | 29,7 | 35,2 | 16,2 | 5,4 | 47 |
smíšená | 13,1 | 41,9 | 25,6 | 12,8 | 6,6 | 369 |
zemědělská | 28,6 | 28,5 | 14,3 | 14,3 | 14,3 | 9 |
neúplná | 12,2 | 34,0 | 22,0 | 22,0 | 9,8 | 52 |
Shrnutí: U středoškoláků sice existuje určitý zájem o události 2. světové války, pozitivní zájem projevuje zhruba polovina z nich, ale zhruba třetina naopak projevuje v tomto směru nezájem, který je výraznější u dívek než u hochů. Se zřetelem na druh školy mohou být v tomto směru jisté nedostatky ve výuce zejména na středních integrovaných školách, případně na středních odborných učilištích. Je možné usuzovat, že na probuzení či naopak na potlačení zájmu má jistý, patrně nezanedbatelný vliv i prostředí domácnosti, ve které respondent žije: nižší zájem prokazují zejména respondenti z neúplných domácností.