Theresienstädter Initiative: | über TI | Newsletter TI |
Institut Theresienstädter Initiative: | über ITI | Publicationen | Datenbank | Flüchtlinge | Bibliothek |
Tato kniha, jež obsahuje výsledky prvního sociologického výzkumu na téma působení
holocaustu a Terezína na českou mládež, se obrací ke všem, kdo by se v rámci své
pedagogické práce měli nebo chtěli vypořádat s předmětem nacistického pronásledování
českých Židů. Spatřujeme v ní impuls k rozpracování pedagogických programů, vstup do
poměrně málo frekventované problematiky, které nebylo dosud věnováno dost prostoru v
povědomí společnosti. Některé návrhy a závěry sociologického týmu doc. Koudelky představují již samy o sobě podněty pro teoretické a praktické vypořádání se s
děním, pro které je navždy platný pojem Osvětim. Z nyní zveřejněné práce nevyplývají ovšem
žádné hotové návody, jak uspořádat výuku
o holocaustu, jak
zacházet pedagogicky s rasismem, antisemitismem, s nepřátelstvím vůči cizincům. Sociologická
analýza chce především ozřejmit, kde jsou bílá místa
jejich
výchovné činnosti v dané oblasti. Ukazuje mimo jiné, že výuka občanské výchovy, moderních
národních dějin a etické výchovy, ba i výchova náboženská se dosud tématem holocaustu
zabývaly více méně okrajově. Ten je považován za zločin německý, avšak Terezín a genocida
spáchaná na českých Židech, jichž zahynulo více než 80 000, náležejí do dějin této země.
Přitom jen v některých učebnicích nacházíme alespoň zmínku o koncentračním táboře
nazvaném ghetto Terezín a o tom, jaká byla jeho úloha při nacistickém konečném řešení židovské otázky
.
Je vskutku načase zamyslit se nad tématem holocaustu a jeho místem ve školské výchově. Výchova po Osvětimi
je něco jiného než studium nebo
historiografie holocaustu. Je to především výchova, a na to by učitel při probírání tématu neměl
zapomínat. Školní výuka je součástí výchovy. Při stanovení cílů výuky a forem práce bude
zřejmě nezbytné, abychom dali zrůdnost holocaustu do výukově specifických proporcí. Přitom
však bude zřejmé, jak se nestvůrnost genocidy proporcím jazyka, vyprávění a literatury příčí.
Mlčet o tom je však ještě horší. K tomuto paradoxu praví Elie Wiesel: Není možné o tom hovořit a není možné nehovořit o
tom. Příliš mnoho mrtvol zatěžuje každé slovo a jejich vyhaslé
oči nám zavírají ústa. Člověk by musel vynalézt nová slova,
novou řeč, aby vyslovil to, co ještě žádná lidská bytost
nedokázala slovy vyjádřit a co také nikdy nedokáže slovy
povědět.
Dokud však nebudeme mít takovou novou řeč a tato nová slova, je třeba přerušit mlčení starými slovy a starým jazykem. Dokud bude škola takovou, jakou je, musíme pracovat vyzkoušenými pedagogickými prostředky jako jsou školní knihy, přizvání přednášejících, interview, filmy a videa, exkurze, návštěvy muzeí, díla umělecká, pamětní místa, místní historie (také historie židovských obcí), zvukové záznamy a hudba, výstavy, literatura a vyprávění, deníky a (auto)biografie, třídní práce, divadelní představení, pedagogické projekty a především dialogy mezi učiteli a žáky i žáků mezi sebou.
Úkolem historicko-politického vzdělávání ve škole i mimo ni je vypořádání se s minulostí, aniž
by se přitom zbytečně moralizovalo. Může se to dít rozličným způsobem. Buď mládež hledá
stopy, aby se dopátrala osudů, zjistila, jak vypadal všední den obětí za protektorátu
, sledovala životopisy pronásledovaných nebo vyhledala
památná místa s odpovídajícím pedagogickým doprovodem. Zde jde o výchovné formy
vzpomínání, které umožňuje také emocionální vypořádání se s teroristickým, vražedným
systémem nacistických okupantů a vžívání se do situace obětí. Vždyť Adorno rozumí pod
pojmem Výchova po Osvětimi
výchovu, která je
zaměřena na odbarbarizování
a vychází z holocaustu jako
základu. Podle něho je barbarství totožné s nedostatkem tepla a s neschopností identifikace.
Tuto neschopnost identifikovat se s jinými a zásadní odmítání zasazovat se o jiné, označuje
jako obzvlášť nápadný, velice rozšířený symptom
univerzálního chladu
. Ten, kdo nedokáže a nechce se identifikovat, je vychladlý
, má na zřeteli především vlastní prospěch a je
netečný vůči osudu druhých. Netečnost - to nebyl pouze problém v minulosti, otázka nacistů,
prospěchářů, přihlížejících i závistivců tehdejška. Ne, je to problém, který stojí před námi také
dnes.
Neschopnost identifikovat se byla bezesporu
nejdůležitější podmínkou toho, aby se něco jako Osvětim mohlo
odehrát mezi celkem kultivovanými a dobráckými lidmi.
(Adorno). Proto je vmyšlení se do situace lidí, kteří cítí a jednají jinak, nejen humánním, ale
také výchovným cílem. A proto je také lhostejnost nejzáludnějším
ze všech nebezpečí
, jak píše Elie Wiesel.
Doc. Ing. Hanuš Schimmerling, CSc. místopředseda Terezínské iniciativy