Terezínská iniciativa: | TI | časopis TI |
Institut Terezínské iniciativy: | ITI | publikace | databáze | uprchlíci | knihovna |
Tak kdysi nazval Jiří Vrba svoje pásmo (někdy je nazýváno Divadlo pod
komínem), sestavené z úryvků kabaretních představení a divadelních celků, které se hrály a
vznikaly v terezínském ghettu v letech 1941 - 1945. Pásmo zatím nebylo nikde inscenováno. Je
volnou montáží ukázek z tvorby Karla Švenka, Zdeňka Jelínka, Oldřicha Böhma, Karla Poláčka, Pavla Bondyho, Pavla Friedmanna, Karla Fleischmanna, Františka Basse, ale i anonymních
autorů. Jsou to tvůrčí výpovědi o nepomíjivosti duchovní svobody i v podmínkách terezínského
ghetta a navzdory plánům konečného řešení
.
Premiéra této jevištní montáže z poezie, prózy, divadelních her, kabaretů a písní se však
uskutečnila až v rámci těchto Památných dnů k 60. výročí prvních transportů
v půdním prostoru Magdeburských kasáren - v historickém místě divadelních a
kabaretních představení v Terezíně.
Inscenace v režii a úpravě profesorky Marianny Štěpitové - Klaučo a v provedení studentů druhého a třetího ročníku dramatického oddělení Konzervatoře v Brně zaujalo diváky hereckým propracováním talentovaných mladých herců, kteří zdařile předvedli své nejen pohybové schopnosti, ale i pěvecké a pantomimické.
Profesorka Štěpitová - Klaučo upravila nejednotný a málo jevištně účinný scénář, který je spíš záslužným literárním dokumentem, do dvoudílného jevištního útvaru.
První část je lyricko-poetická, narušovaná symbolickou postavou Capitana, zosobňující zlo
(nelze si nevšimnout symboliky nápadně podobné SS) a druhá část je ryze komediální s úryvky
ze Švenkovy hry Poslední cyklista
, která se již blíží absurdnímu
dramatu.
Písně z terezínské autorské tvorby úspěšně spojovaly jednotlivé herecké výstupy. Hudební doprovod (housle a klavír) obstarával student hudebního oddělení Alexej Aslamas. V hereckých rolích se představili: Jakub Gottwald, Petr Kozlíček, Vlaďka Krčková, Alexandr Pondikas, Lukáš Příkazký, Erika Stárková, Marta Svobodová, Jiří Valůšek, Václav Vodička, Vladimír Vyskočil.
Za zmínku ještě určitě stojí neobvyklé použití symbolických rekvizit (řeznické háky) a vlastnoručně ušité kostýmy záměrně zhotovené z materiálů dostupných v prostředí ghetta.
Na velmi zdařilém představení se autorsky podílely:
Choreografie: Irena Žáčková
Pěvecká spolupráce: Kateřina Zezulová a Hana Kobzová
Úprava scénáře a režie: Marianna Štěpinová-Klaučo
Prof. Marianna Štěpitová - Klaučo
Jiří Valůšek, jeden z herců |