Terezínská iniciativa: | TI | časopis TI |
Institut Terezínské iniciativy: | ITI | publikace | databáze | uprchlíci | knihovna |
Konečné řešenív nejnovějších učebnicích dějepisu
Když po listopadu 1989 vycházely první nové učebnice dějepisu, byla v nich o pronásledování
židovského obyvatelstva stěží stručná zmínka. Romská menšina z pohledu těchto učebnic
snad ani nikdy v českých zemích nepobývala, natož aby se jí týkala rasová diskriminační
politika nacistického režimu. Od té doby procházely české učebnice dějepisu dlouhým a
bolestivým procesem vylepšování, které zdaleka nebylo omezeno pouze na téma holocaustu.
Nedostatky českých učebnic byly dlouhá léta sledovány a pranýřovány jak Leo
Pavlátem, ředitelem Židovského muzea v Praze, tak i Terezínskou iniciativou. Na
učebnicích dějepisu pro základní školy vydaných v letech 1999 a 2000 jsou znát výsledky
kritiky a tlaku ze strany ministerstva školství a bezpochyby též značné společenské poptávky
po tomto tématu. Přestože již zhruba od roku 1995 bylo tématu holocaustu v nových
učebnicích věnováno více prostoru, představují posuzované učebnice výrazný krok kupředu.
Pouze Moderní dějiny ze zcela nové dějepisné řady nakladatelství Prodos trpí obvyklými neduhy: spíše než nezájmem o konečné řešení
se vyznačují nesystematičností, roztříštěností
informací a nahrazováním řádného výkladu ilustracemi a popiskami pod nimi. Tak se
například informace o holocaustu v kontextu obecných dějin údajem o počtu zavražděných
Židů objevuje pouze v popisce pod fotografií z osvobozeného tábora Bergen-Belsen. Ostatní
tři učebnice - Dějiny moderní doby z nakladatelství Práce, Nejnovější dějiny z nakladatelství SPN a Moderní dějiny z nakladatelství Scientia - ukazují, že výklad o holocaustu jak v kontextu
obecných, tak i českých dějin, se již stal v podstatě samozřejmostí. Texty týkající se
holocaustu jsou delší než dříve a získaly na vyváženosti. Zasloužená pozornost je nyní
věnována také pronásledování romského obyvatelstva, někdy nazývanému neznámý holocaust
.
Ale i v těchto učebnicích lze samozřejmě nalézt různé
chyby ve statistikách, nepřesné formulace, či někdy zarážející řazení materiálů. Zvláštní je, že
i přes výrazný pokrok zůstává výklad o Terezíně většinou stručný a shrnuje pouze
nejzákladnější informace - uvážíme-li, že terezínským ghettem prošly desítky tisíc českých
Židů a zároveň československých občanů, měla by mu bezpochyby být věnována větší
pozornost. Autoři těchto učebnic necítí zřejmě nutnost sledovat důkladněji specifické osudy
českých Židů, a tak stále není např. ve všech učebnicích uváděna smutná historie terezínského
rodinného tábora v Osvětimi-Birkenau. Domnívám se, že tento jev souvisí s tím, že konečné řešení
není vnímáno jako problém, s nímž by se měla
česká společnost jakýmkoli způsobem vyrovnávat. Tyto učebnice neotvírají otázky reakcí
české společnosti na pronásledování a vyvraždění českých Židů a netáží se po zdrojích
českého antisemitismu, tolik patrného ve společenské atmosféře a vládní politice v době druhé
republiky a po okupaci. Pouze jedna z učebnic - Dějiny moderní doby -
si klade dnes tolik diskutovanou otázku, jak je možné, že se i zcela normální
lidé, policisté a vojáci podíleli na vraždění. Žáci tak nejsou dostatečně vedeni k
tomu, aby si uvědomili, že rasismus a antisemitismus se netýkal a netýká pouze nacistického
Německa a doby druhé světové války, ale že jde o fenomén, před nímž nebyla žádná evropská
společnost imunní a který byl a je i problémem české společnosti. Lze však říci, že v
nejnovějších učebnicích byly napraveny nejdůležitější nedostatky ve výkladu o
pronásledování Židů a Romů - v kvalitě zpracování se nyní výklad o holocaustu podobá
dalším tématům, které také nejsou vždy bez chyb a nepřesností. Domnívám se, že další
pokrok ve výkladu o holocaustu bude stále více souviset s celkovou proměnou koncepce
českých učebnic, především v jejich reorientaci od faktografického výkladu, který dosud v
učebních textech převládal, k většímu zaměření na sociální, politický, duchovní a materiální
vývoj společnosti a na lidskou každodennost. Již na dosavadních učebnicích je patrné, že
právě a pouze v tomto kontextu může být pronásledování Židů podáno jako fenomén sui
generis a zároveň vysvětleno jako součást širších krizových tendencí v evropských
společenostech.