Terezin Initiative: | about TI | newsletter TI |
Terezin Initiative Institute: | about TII | publications | database | refugees | library |
Měsíc září sebou nepřináší pouze začátek nového školního roku, ale také novou sérii terezínských seminářů pro pedagogy a školské pracovníky pod názvem Jak vyučovat o holocaustu. Na jejich realizaci se podílí Židovské muzeum v Praze, Památník Terezín a Muzeum romské kultury v Brně. Prvních pět kurzů proběhlo již na jaře 2000. Mezi účastníky se setkaly s příznivým ohlasem.
Semináře jsou třídenní a učitelé v jejich průběhu navštíví několik objektů a míst spojených se židovstvím a holocaustem..V dopoledních hodinách prvního dne se účastníci scházejí ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze. Lektoři zdejšího vzdělávacího oddělení je seznamují se základními informacemi o judaismu a holocaustu v Čechách a na Moravě do roku 1941. Poté se učitelé odeberou na prohlídku pražského Židovského města. Pořadatelé, jelikož jsou si vědomi určité spojitosti mezi holocaustem židovského národa za 2. světové války a dnešními problémy obdobného charakteru v mnohých oblastech světa, zařadili do programu také přednášku a seminář na téma Psychologické aspekty genocidy.
V podvečerních hodinách se účastníci přesunují do Terezína, který je pevně spjat s pronásledováním Židů v době 2. světové války na našem území. Část semináře se tedy záměrně odehrává na místě, kde trpěly a zemřely tisíce příslušníků židovského národa. První den je v terezínském Středisku setkávání v Magdeburských kasárnách zakončen přednáškou o místě Terezína v konečném řešení židovské otázky.
Druhý den programu je věnován historii židovského ghetta v Terezíně. Dopoledne všichni absolvují prohlídku ghetta a krematoria, seznámí se s aktivitami dětí a mládeže v době trvání ghetta a s činností školní mládeže v současné době. Velmi vysoce je pak učiteli hodnoceno setkání s pamětníkem, který přežil holocaust. Tato beseda bývá zpravidla velmi emotivní a v srdci každého z přítomných zanechá hlubokou vzpomínku.
Ve chvíli, kdy účastníci načerpali již velké množství teoretických znalostí z Prahy a Terezína, přichází na řadu metodická část kurzu. Nejprve jsou jim pedagogy, z nichž se někteří zúčastnili seminářů zaměřených na vyučování holocaustu v United States Holocaust Memorial Museum v USA a v památníku Jad Vašem v Izraeli, předvedeny nápady na vyučovací hodiny s tematikou holocaustu. Posléze přichází samostatná metodická činnost zúčastněných učitelů, kteří se jednotlivě či ve skupinkách zamýšlejí nad zadanými tématy, sami vytvářejí vzorovou vyučovací hodinu a následně ji pak prezentují před svými kolegy.
Tímto je završena část programu týkající se židovské problematiky. Závěr semináře je věnován historii a tradicím Romů a genocidě Romů za 2. světové války. Přednášky a dokumenty zabezpečuje Muzeum romské kultury v Brně.
Celý seminář je zakončen v poledne třetího dne rozdáním osvědčení. Po poledni účastníci,
obohaceni o nové nápady a aktivity pro práci se svými žáky a studenty, opouštějí Terezín.
Odjíždějí spokojeni, neboť není nic lepšího pro poznání historie, než navštívit místa, kde se
historie přímo odehrávala, moci si v ní pobýt a dýchat její atmosféru. Odvážejí si s sebou
velké množství výukového a studijního materiálu, videokazety, CD, který pro ně připravily
výše zmíněné organizace. A navíc si sebou vezou alespoň částečnou odpověď na otázku Jak vyučovat o holocaustu?