Skip to main content
Terezin Initiative: about TI | newsletter TI
Terezin Initiative Institute: about TII | publications | database | refugees | library
home > about TII > publications > survey

Sociologický průzkum znalostí středoškoláků o Terezíně a holocaustu

Přílohy

Vybrané odpovědi na otevřené otázky

Otázka č. 9: Pokud jsi již tato místa (Terezín a Památník, pozn. aut.) navštívil, navštívila, jak na tebe tato návštěva zapůsobila, jaké dojmy z této návštěvy máš?

Resp. č. 20: Odcházela jsem odtamtud s pocitem hrůzy. Věci, které se tam děly, byly hrozné.

Resp. č. 29: Strašidelně nepochopitelná činnost lidí. Přemýšlivé.

Resp. č. 49: Je to ošklivé místo, jde z toho mráz po zádech, když si člověk představí, kolik lidí tam zahynulo.

Resp. č. 52: Tato místa na mne působila velmi intenzivním pocitem strachu, bezmocnosti a taky jsem si uvědomila, kolik zbytečného utrpení, strachu a smrti se tady nacházelo.

Resp. č. 55: Mé dojmy byly hodně smíšené. Hrozně mě ale naštvalo, když jsem viděla těch tisíce náhrobních kamenů na hřbitově (Památníku). Je mi hrozně líto těch lidí, co tam padli.

Resp. č. 67: Děsivé, ale myslím, že nemuselo zahynout tolik lidí. Když jsem se tam procházela, dokázala jsem si představit tu hrůzu. Ještě že je to známé.

Resp. č. 85: Depresivní pocity - při představě, jak to tam kdysi asi vypadalo a co všechno tam lidé vytrpěli - stísněné životní podmínky, týrání, nesvoboda, smrt.

Resp. č. 94: Emocionální zážitek - když si člověk uvědomí to utrpení a v jakých podmínkách tam lidé žili - a jakých krutostí jsou jiní lidé schopni.

Resp. č. 100: Nějaké informace jsem měla již před návštěvou, ale vyskytovat se přímo v prostorách, kde bylo tolik utrpení a násilí, bylo stísňující, odcházela jsem s lítostí.

Resp. č. 101: Dozvěděla jsem se hodně věcí o tom, jak to za války vypadalo v Terezíně, mluvila jsem se ženou, která tam byla. To, co se dělo, je nesmyslné a zbytečné - nemělo by se to opakovat.

Resp. č. 102: Myslím, že mi tato návštěva a atmosféra Malé pevnosti velmi přiblížila dění za 2. světové války. Bylo to velmi působivé, člověk těžko věřil, že se tam udály takové věci.

Resp. č. 113: Terezín na mne působil docela stresujícím dojmem. Je hrozné, co se tenkrát dělo - nepřipadá mi to lidské.

Resp. č. 122: Velmi zlé.

Resp. č. 178: Bylo mi smutno. Děda mi o tom vyprávěl. Myslím, že ten kříž a slova pod ním mají pro budoucnost velký význam jako varování.

Resp. č. 243: Byla to zbytečná smrt pro tisíce lidí a nesmírné trápení. Zvěrstva, které se tam děla, by měla být potrestána!

Resp. č. 362: Působilo to na mne špatně. Ze všeho tam byl cítit nářek, zrada, strach a smrt. Byl to velmi špatný pocit, jsem ráda, že jsem alespoň chvíli cítila to, co ti, co tam byli.

Resp. č. 365: Na toto místo má spousta lidí špatné vzpomínky. A když jsem viděl krev na stěnách (to, co po ní zbylo), nedivím se jim. Hrůza.

Resp. č. 389: Myslím, že udržení Památníku má smysl. Je nutné neustále upozorňovat - bohužel i v současnosti - na lidský fanatismus a nenávist, aby se nic takového nemohlo opakovat.

Resp. č. 397: Bylo mi hrozně, když jsem si uvědomil, co člověk člověku může způsobit.

Resp. č. 450: Uvědomila jsem si, že v té době bylo hůř než teď. A že některým lidem je úplně jedno, co se v té době dělo.

Resp. č. 499: Smutek, zamyšlení se nad světem.

Resp. č. 521: Nebyl to příjemný pohled na místa, kde se tísnilo a bydlelo tolik lidí v jedné místnosti. Trochu jsem se bála. Hlavně v jedné dlouhé temné chodbě, která vedla na popraviště.

Resp. č. 526: Působilo to na mne strašným dojmem, kolik lidí tam trpělo a bylo umučeno jen proto, že byli 'jiní'.

Resp. č. 534: Rozhodně bych se tam necítil jako doma, je to smutné. Byly tam vystaveny fotografie, které byly až drastické. Nikomu bych nepřál tam strávit ani minutu (ve válce).

Resp. č . 576: Byl jsem tam jen proto, že tam byl zavražděn můj praděda. Zapůsobilo to na mne hrůzostrašně.

Resp. č. 599: Byla jsem hluboce otřesena, šokována, donucena přemýšlet o mnoha věcech.

Resp. č. 605: Měla jsem pocit, že ta hrůza, co se tam děla, je ještě pořád v té pevnosti.

Resp. č. 635: Smutek, žal, utrpení, úcta k těm, co to přežili.

Resp. č. 645: Chtělo se mi brečet, volat, křičet... zoufalství, smutek, lítost nad lidským pokolením, čeho je schopno a kam se člověk bez Boha dostal.

Resp. č. 747: Zanechalo to ve mně hluboký dojem, zvláště když jsem šla chodbou smrti nebo byla v prostorách, kde bylo namačkáno tolik lidí. Působilo to na mne dosti depresivně, pomohlo mi to vžít se do situace těch lidí, měla jsem dojem, že slyším jejich zoufalé hlasy.

Resp. č. 847: Stísněné dojmy, připomínka na hrůzy války, lidskou nenávist, vyvstává mi na mysli velká otázka PROČ? Jak hrozné věci dokáže člověk vymyslet a jak dokáže být zlý.

Resp. č. 878: Památník a město Terezín zneužito nacisty, vzbuzuje v lidech hrůzu, raději bych zapomněl, ale to nesmím.

Otázka č. 10: Co chápeš pod pojmem rasismus?

Resp. č. 51: Odpor lidí vůči určitým rasám, lidé si myslí, že je mezi rasami rozdíl, že jsou chytřejší a jiné věci. Dávají důraz na to, že jsou mezi lidmi rozdíly.

Resp. č. 87: Vyvyšování jedné rasy nad druhou a s tím související neoprávněná nerovnost mezi lidmi jiných ras.

Resp. č. 92: Nesnášenlivost a nenávist k lidem odlišné rasy či národnosti. Projevovat se může různě - bohužel i napadáním.

Resp. č. 93: Neúcta a nesnášenlivost jiných ras, neschopnost tolerovat lidi jen proto, že mají jinou barvu pleti.

Resp. č. 102: Nenávist zaměřená proti jedné určité (či několika) rase (rasám) a pocit nadřazenosti vlastní rasy - často otevřený boj proti těmto příslušníkům, diskriminace.

Resp. č. 110: Diskriminace lidí jiné rasy než bílé, ale v současnosti se děje rasismus i na bílých ze strany cikánů.

Resp. č. 143: Diskriminace určité skupiny kvůli nějaké vnější odlišnosti. Ovšem zcela nesouhlasím s tím, že by u nás byli diskriminováni Romové. Spíše naopak.

Resp. č. 349: Ani se neptejte! Nesnáším rasismus a chápu pod ním nenávist mezi lidmi různých barev.

Resp. č. 371: Zaujetí proti lidem, kteří se liší buď barvou pleti nebo vyznáním. Není to správné a nemělo by se to podporovat. Většinou se ale jedná jen o škatulkování.

Resp. č. 376: Rasismus je vztah nebo názor určitého člověka, který odsuzuje jinou barvu pleti, aniž by poznal jeho charakter nebo srdce.

Resp. č. 379: To, že někdo někoho ponižuje tím, že má jinou barvu kůže nebo že je jiné národnosti. Rasismus je hnusnej.

Resp. č. 410: Rasismus chápu jako primitivní a zastaralý názor a chování lidí, kteří jsou proti jiným rasám, než jsou ani sami.

Resp. č. 457: Je to odsuzování některých lidí jiné národnosti. Výplod blbců, co jiného dodat.

Resp. č. 479: 'Pod pojmem rasismus rozumím - představuji si - nesnášenlivost druhé rasy, která se podle mého názoru táhne už od našich předků.

Resp. č. 503: Je to určité ponižování mezi dvěma rasami. A vůbec, s rasismem nesouhlasím, protože každý má právo svobodně žít a za svoji rasu nemůže.

Resp. č. 541: To jsou lidi, kteří nemají rádi jiné lidi, kteří mají odlišnou pleť, jsou jiné národnosti.

Resp. č. 548: Diskriminace lidí s jinou národností či jinou barvou pleti, sobeckost a strach, že bysme se od jiné národnostní menšiny mohli něco přiučit, dozvědět se, že jsou v mnohém lepší.

Resp. č. 671: Je to věc, která je nesmyslná. Aby bílý člověk nenáviděl člověka s černou pletí, je pitomost.

Resp. č. 691: Nenávist mladých lidí vůči cizincům nebo lidem s nižší inteligencí.

Resp. č. 694: Je to pojem, o kterém se stále hovoří, a jsem odpůrcem, je to rasová nesnášenlivost.

Resp. č. 703: Chápání jedné rasy jako té lepší, čistější, vhodnější a jedině správné. Je to hnus a hloupost. Nezáleží na rase, ale na jedinci, co je zač.

Resp. č. 726: Utlačování lidí, kteří se liší barvou či národností. Myslím si, že lidé jsou si na celém světě rovni a pojem rasa se hodí tak pro psy, a ne pro lidi.

Resp. č. 745: Je to upředňostňování jedné rasy na úkor rasy jiné. Formy rasismu mohou být různé v závislosti na místu, času, stupni kultury apod.

Resp. č. 846: Nevědecká teorie, která upřednostňuje bílou rasu. Považuje ji za lidštější, hodnotnější (což je nesmysl).

Resp. č. 848: Nepřátelství a nenávist vůči příslušníkům jiných ras a národů, projevující se rozličným agresivními postoji či chováním.

Další názory tvrdě odsuzující rasismus nelze pro hrubost výrazů publikovat.

Otázka č. 20: Čím se podle tvého názoru odlišují občané židovského původu od ostatních našich občanů?

Resp. č. 2: Já myslím, že ničím. Jsou lidi stejně jako my a dýchají stejný vzduch. Jsou stejného složení jako všichni.

Resp. č. 52: Protože se nepovažuji za rasistu, tak na tuto otázku nemohu odpovědět. Nedívám se na lidi podle barvy, národnosti, náboženství. Židé se od nás ničím neodlišují.

Resp. č. 74: Nijak. Jenom se chovají vulgárně a potřebovali by do plynu stejně jako cikáni. Je to stejná havěť.

Resp. č. 99: Jiné náboženství, jiná víra, jiná kultura.

Resp. č. 105: Jiné kulturní a společenské tradice. Nejvýraznějším projevem je ortodoxní náboženství některých skupin.

Resp. č. 120: Myslím, že jsou to normální lidé stejně jako my. Pouze uznávají jinou víru a mají jiný způsob života a na tom není nic k odsuzování.

Resp. č. 137: Hlásí se, pokud jsou ortodoxní, k jinému náboženství. V naší republice, kde je většina nevěřících (tedy bez vyznání), je to rozdíl minimální.

Resp. č. 150: Pouze si myslí, že Mesiáš ještě nepřišel, ale snad přijde.

Resp. č. 152: Laxní. Od ateistů se neliší téměř ničím, snad pouze vzpomínkou na válku. Ortodoxní pak nepřijetím Ježíše Krista jako Mesiáše.

Resp. č. 168: Jsou v duši poznamenáni minulostí, jinak jsou to lidé jako my.

Resp. č. 205: Pouze tím, že jsou terčem útoků a urážek antisemitů.

Resp. č. 389: Byli po staletí pronásledováni a žili v určité separaci, a to utvrdilo jejich společenství a tradice.

Resp. č. 431: Mají jiné náboženské zvyklosti a tradice, jiný způsob života.

Resp. č. 436: Ničím, jsou lidé jako my všichni, jen mají jiné náboženství, jiné zvyky, ale to je každého věc.

Resp. č. 461: Svou neustálou nenasytností po penězích a využívání kvůli penězům jiných lidí na jejich úkor.

Resp. č. 521: Asi ničím, jen byli šikovnější v různých povoláních. Proto je asi lidi neměli rádi. Taky je považovali za nižší rasu. Jen mají jinou kulturu a způsob života.

Resp. č. 569: Němci je za války odsuzovali za to, že zradili Ježíše Krista. Já v něho nevěřím a Židé mi nevadí. (V této větě bylo 7 gramatických chyb - pozn. aut.)

Resp. č. 587: Snad vůbec ničím, jsou úplně stejní jako ostatní lidé (říká se ale, že jsou dobří v obchodování - to je ale všechno).

Resp. č. 591: Možná trochu svým vzhledem, ale jen nepatrně, nemá to žádný význam. Ale hlavně svým náboženstvím, které trochu ovlivňuje jejich životní styl.

Resp. č. 603: Spousta lidí v současné době možná ani neví, že jsou aspoň zčásti Židé. Ti praví, ortodoxní, mi připadají velmi zajímaví, mají odlišné zvyky a svátky, uznávají pouze Starý zákon apod.

Resp. č. 629: Odlišují se výrazně snad jen opravdovou šetrností, jinak jsou velmi vzdělaní, inteligentní a naopak nechápu, co proti nim někdo má.

Resp. č. 731: Více konzervativnější, méně společenští, uzavřenější, nedovedou pochopit, proč oni nám připadají odlišní.

Resp. č. 741: Jsou jako všichni ostatní - různé povahy, dobří i zlí. Snad jen jsou trošku více hrdí, to ale podle mého názoru souvisí s jejich dějinami. Nikdy neměli příliš lehkou situaci.

Resp. č. 846: Z fyzického a psychického hlediska ničím. V duchovní oblasti - věřím, že jsou lidem zvláštním, vyvoleným Bohem Izraele. Jejich historie je velmi zajímavá. Vím o ní z bible.

Resp. č. 874: Myslím, že vnější rozdíly jsou téměř setřeny. Možná se liší způsobem rodinného života, pohledem na svět, někteří dodržují své tradice a svátky.

Resp. č. 892: Po křesťanské stránce - tím, že jsou vyvolený lid Boží již od pradávna.

Otázka č. 24: Pokud máš nějaké výhrady vůči občanům židovského původu a proti Židům, uveď je.

Resp. č. 61: .Jsou to vyděrači a vykořisťují náš stát.

Resp. č. 73: Popírají existenci Ježíše Krista.

Resp. č. 99: Jejich "rozmachová" politika na Blízkém východě, dříve lichva a bohatnutí na úkor ostatních.

Resp. č. 104: V době studené války neustále ohrožovali světový mír. Jejich nároky na oblasti v Palestině jsou sporné. Pronásledování Arabů (ale i Arabové bojují proti Židům), militarismus.

Resp. č. 105: Násilný zábor palestinského území, ospravedlňovaný vírou. Jejich klerikalismus!

Resp. č. 109: Kvůli jejich blbému fanatizujícímu náboženství.

Resp. č. 131: Perou se s Arabama, protože Židi jim zabrali území, chudákům Arabům.

Resp. č. 136: Židé vyvolávají válku v Izraeli proti mírumilovným Arabům, kterým zabrali města, a USA je ještě podporují. A mám tedy výhrady i proti USA a dalším státům, kterým jde jen o moc.

Resp. č. 182: Mám výhrady jen k ortodoxnímu židovskému náboženství, ale nejen k židovskému, ale i k ostatním, díky nimž umírá tisíce nevinných lidí.

Resp. č. 194: Neschvaluji, že si říkají vyvolený národ.

Resp. č. 232: Jedinou mou výhradou je obřízka malých chlapců, ale myslím si, že snad i tato tradice přijde k zapomnění, tak jako všechny ostatní.

Resp. č. 326: Nevím, možná mi to vsugerovali přátelé či známí.

Resp. č. 368: Situace v Izraeli. Boje a utlačování Arabů. Zabírání arabských území.

Resp. č. 430: Nelíbí se mi jejich způsob života a jejich náboženství.

Resp. č. 508: Většina Židů neuznává, že se člověk může narodit jako muž a chce být žena nebo naopak (i když za to nemůže).

Resp. č. 743: Jen mi trochu vadí ta jejich přílišná hrdost na to, co sami dokázali.

Resp. č. 849: Pouze věroučně mne mrzí jejich odmítavost Mesiáše, ale zásadně nic proti nim nemám, naopak jsou mi v mnohém sympatičtí.

Vybrané vzkazy a dopisy respondentů

Resp. č. 2: Jsem rád, že jste dělali tento průzkum. Aspoň se mnoho lidí dozví o Terezíně a o fašistech. Já jsem antifašista, byl jsem i na demonstraci proti fašismu.

Resp. č. 4: Nejenom v Terezíně, ale v mnoha dalších koncentračních táborech lidé nekonečně trpěli. Ani žádné vzpomínky, sochy či pomníky jim už nepomůžou. Může za to lidská nenávist a vůdčí typ. Zvířata by tohle nikdy nedokázala, proto bychom si měli z nich brát příklad, a ne je považovat za tvory s nižší inteligencí. Lidstvo by už mělo vymřít, je nejvyšší čas.

Resp. č. 22: Pokud jde o mé sympatie se skíny, odpověděl jsem "jak kdy". Ne proto, že bych měl cokoliv proti Židům. Někdy souhlasím s některými názory skinheads, protože se mi nelíbí chování převážné části romské (cikánské) populace (nejsem republikán).

Resp. č. 143: Myslím si, že spousta lidí nedokáže Židy určit, takže antisemitismus není u nás tak závažný. Podle mne by se společnost měla zaměřit na romskou problematiku. Ovšem ne na "pozitivní diskriminaci", ale měla by najít způsob, aby Romy přinutila pracovat, a když ne, tak nevyplácet přehnaně vysoké sociální dávky.

Resp. č. 178: Dnes nadávají lidi na Romy, zítra budou nadávat na Židy. Myslím, že já i moje rodina jsme velmi tolerantní. Jako malé mi nadávali do "cikáněte", protože mám tmavé oči, vlasy a pleť. Bylo mi to líto.

Resp. č. 184: Nemyslím si, že by v Čechách byla tak velká averze vůči Židům jako vůči Romům. Pokud vím, u nás ve třídě je děvče, jehož příbuzní jsou židovské národnosti. Tato dívka se za své přesvědčení nestydí, naopak, je na ně svým způsobem hrdá. Nevšimla jsem si, že by kvůli tomu byla šikanována, utlačována, či dokonce i diskriminována, a to ani příslušníky hnutí skinheads. Podle mne máme mnohem více problémů se soužitím s Romy než se Židy. V našem městě je mnoho příslušníků hnutí skinheads. Mám mezi nimi mnoho kamarádů a i můj kluk k nim patří. Nesympatizuji se všemi jejich názory, ale některé z nich uznávám. Nejsem pro diskriminaci občanů židovské národnosti a pro diskriminaci černochů, ale mám výhrady k našemu soužití s občany romské národnosti. Nemám nic proti Židům (i cikánům), kteří jsou ochotni žít zde v České republice a přizpůsobit se našemu životnímu stylu, naší kultuře a žít podle našich pravidel, ale občané jiných ras a národností, kteří svůj pravý domov nemají, žijí v naší republice a díky svému nevhodnému chování vrhají špatný stín na slušné příslušníky své rasy. Měli by si uvědomit, že podle nich soudíme všechny příslušníky jejich rasy či národnosti. Nepovažuji se přímo za příslušnici hnutí skinheads ani za fašistu, ale uznávám, že některé mé názory jsou rasistické, ale rasismus není roven fašismu. Souhlasím s Mir. Sládkem ze SPR-RČS (respektive s některými jeho názory). Je považován za fašistu a extremistu, ale on se alespoň k problematice národnostních menšin vyjádří a dá návrh, jak situaci v naší republice řešit. Jeho názory však nejsou uznávány už jen proto, že je z tzv. extremistické strany, která propaguje fašismus a rasovou diskriminaci.... Sleduji (myslím, že na svůj věk až moc) politické dění v ČR, a to obzvláště teď před volbami. Nevšimla jsem si, že by jiná strana dala konkrétní návrh na řešení rasové problematiky. Vím, že jsem se moc rozepsala, ale ve škole se touto problematikou nezabýváme, a podle mne by mladí lidé měli mít právo více o tom vědět, aby se mohli k tomu vyjádřit.

Resp. č. 286: Jsem tvrdě proti rasismu a antisemitismu. Je to naprostá blbost (zdůrazněno respondentem). Mnoho lidí přichází zbytečně o život jen proto, že má jinou barvu pleti!

Resp. č. 294:Přeji Vám mnoho úspěchů a vlivných kroků k potlačení rasismu a antisemitismu.

Resp. č. 352: Nevím, proč toto děláte (tj. výzkum - pozn. aut.), když toto je už uzavřená věc, většina lidí to ví a víc už je to nezajímá. Minulost je minulost, a tak ji už nechte spát! Jsem rasistka a nestydím se za to, ale vám to může být jedno...

Resp. č. 374: Hodně mne mrzí, že mnoho lidí jsou rasisti, protože jestliže jsme barevní, nebo jiní, tak za to nemůžeme. A tak bychom se měli chovat, jako kdybychom byli jedna velká rodina.

Resp. č. 574: Jsem Makedonec a bydlím v ...... (místo bydliště záměrně vypuštěno - pozn. autora) už 5 let a myslím, že tady v České republice je skoro každý člověk trochu rasista.

Resp. č. 603: Velká část rodiny otce mé matky skončila v koncentrácích. Jsou napsaní i v synagoze v Praze. Z dědy člověk nedostane ani slovo o okolnostech, proč, nač, kde, kdy. Ale dodneška se navštěvují s člověkem, se kterým v osmnácti utíkal z nucených prací.

Příloha č. 3: Použitá literatura a prameny

Doporučená četba, č. 2, 1998, Univerzita Palackého Olomouc, 1998

Frankl, M.: Nepohodlné téma, holocaust v českých učebnicích dějepisu, Respekt, 27/IX, 1998

Kolektiv: Sociální a kulturní antropologie, Praha, 1993

Koudelka, F. a kol.: Cíle a úkoly rozvoje sociální infrastruktury z hlediska všestranného rozvoje člověka, DRUTIS, Brno; 1989 (použita typologie okresů)

Koudelka, F. a kol.: Návrh koncepce rozvoje města Terezína po roce 2000, ANALÝZA, Praha, 1997

Školy a školská zařízení v ČR ve školním roce 1996/97, l. díl, ČSÚ, 1997

Odborná sociologická literatura nebyla do seznamu zařazena.

Příloha č. 4: Autorský tým

Projekt průzkumu, pracovní hypotézy, redakční úprava

I. část: 1., 2. kapitola; II. část: 1., 4. kapitola
Doc. PhDr. Ferdinand F. Koudelka, CSc.

Předprůzkum, organizace průzkumu, logická kontrola materiálů

II. část: 2. kapitola; III. část: Příloha č. 2
Ing. Miroslava Bakešová
I. část: 2., 6. kapitola
PhDr. Jaroslav Čihovský
II. část: 5. kapitola
PhDr. Jitka Skopalová
III. část: Příloha č. 1., 2.
Autorský tým
Anketiéři
Anketiérská síť ANALÝZA
Výpočetní technika, zpracování na počítači
Firma VLK-project, Olomouc
Technické práce

Irena Baumruková

Pavlína Herešová

Slavěna Heřmanská

Last Update: 18. 8. 2000
Contact: institute@terezinstudies.cz
Webmaster: www_admin@terezinstudies.cz