Theresienstädter Initiative: | über TI | Newsletter TI |
Institut Theresienstädter Initiative: | über ITI | Publicationen | Datenbank | Flüchtlinge | Bibliothek |
V těchto týdnech jsou na představenstvech a shromážděních členů židovských obcí projednávány Vzorové stanovy ŽO, předložené a schválené Federací židovských obcí. Po pozorném přečtení tohoto významného dokumentu nezbývá než konstatovat, že jeho autoři toho o smýšlení a názorech nás, velké většiny Židů v České republice, jakož i o demokracii příliš mnoho nevědí. Vědí však, jak postupně ovládnout život v jednotlivých obcích, a proto tyto "stanovy".
Základní prostředek jak získat minoritě rozhodující vliv proti ostatní většině je dán článkem č.
2. Tento článek, nazvaný Řádné členství rozděluje členy obce na "řádné"
a "mimořádné". Dále cituji doslovně z odstavce 1: Řádné členství v ŽO
může být žadateli (telce) přiznáno při splnění jedné z podmínek
:
Je-li nebo byla-li matka žadatele (telky) prokazatelně Židovka,
podrobil-li se žadatel (telka) halachické konverzi.
Více snad dodávat netřeba. Jen snad to, že do představenstva obce mohou být dle čl. 4, odst. 3 voleni pouze řádní členové. Jedině tím se totiž liší právy a povinnostmi od členů mimořádných. Normálně myslící člověk nemůže pochopit, proč ta hrstka, která tu ještě žije, se má členit na řádné a mimořádné Židy. Ale právě proto je normálně myslící. Jinak ovšem máme to, co jsme si dík naší pasivitě vysloužili. Budou-li v současné podobě vzorové stanovy v jednotlivých obcích schváleny, pak jejich činnost, včetně majetkových dispozic, přejde postupně na jejich rabináty nebo kolegia duchovních.
Na několika místech stanov (čl. 4 odst. 1, čl. 5 odst.1) je v souvislosti s náboženským životem obce zvlášť uvedeno, že musí být v souladu s "halachickými předpisy". Jakýkoli reformní přístup se tedy předem, bez jakéhokoli případného přihlédnutí k přání členů obce, zamítá. A co teprve ti, kteří své židovství vnímají jinak než náboženstvím. Budou zřejmě ukamenováni. Ve stanovách o tom není zatím ani zmínka. Ale to napraví snadno dodatek č.1.
Co dodat závěrem? Zdálo by se, že po tom všem, co jsme v uplynulých šedesáti letech v této části světa zažili a kolik nás tu ještě zůstalo, nemůže nějaká myšlenka jedněch ovládat ty druhé vůbec vzniknout. Pakliže však dochází i k organizovanému úsilí takové myšlenky uskutečnit, pak není v naší komunitě něco s demokracií v pořádku.
Soudím, že každý z nás, kdo se cítí být Židem, bez ohledu zda věřícím či nevěřícím, uznávající obřad halachický či reformní, pocházející z židovských rodičů či jen z židovské matky nebo jen z židovského otce, obřezán či neobřezán má svaté právo být rovnoprávným členem obce. Volit a být volen do vedení obce. O tom všem mohou a musí rozhodovat členové obce prostou většinou a jejich hlasy jsou si rovny. Vliv duchovních může být jen takový, jaký si svojí důvěryhodností, obětavostí a užitečností získají. Nemůže být proto stanovami dekretován. Nikdo nemá právo omezovat kohokoli v jeho náboženském vyznání a způsobu, jakým ho projevuje. Nikdo nemá právo zpochybňovat lidskou hodnotu nevěřícího. V první řadě jsme totiž všichni lidé.