Preskoc hlavicku stranky
Terezínská iniciativa: TI | časopis TI
Institut Terezínské iniciativy: ITI | publikace | databáze | uprchlíci | knihovna
start > ITI > publikace > průzkum

Sociologický průzkum znalostí středoškoláků o Terezíně a holocaustu

Středoškoláci, holocaust a Terezín

Podle původní koncepce jsme měli zjišťovat názory studentů středních škol na holocaust s tím, že bychom se soustředili na názory a vědomosti studentů o jeho ideologických příčinách, důsledcích apod. Při předprůzkumu se však ukázalo, že by to nebyla správná cesta. Středoškoláci totiž nedovedli pojem holocaust vysvětlit, a tím odpadala i možnost zjišťování jeho ideologických předpokladů a příčin. Teoreticky sice bylo možné tyto otázky klást, ale výsledný efekt by byl minimální.

Z tohoto důvodu jsme přistoupili k nepřímému způsobu zjišťování potřebných informací, a to zkoumáním znalostí studentů o událostech za 2. světové války v Terezíně a jejich prožitků z případné návštěvy Terezína. Proto tvoří tuto kapitolu následující subkapitoly:

  • hodnocení rozsahu znalostí o Terezíně včetně zdrojů těchto znalostí
  • konkrétní vědomosti o situaci a událostech v Terezíně za 2. světové války
  • názor na funkčnost Památníku Terezín v současnosti
  • rozsah návštěv Terezína
  • osobní pocity z návštěvy Terezína a Památníku.

Rozsah znalostí o Terezíně

V této části jsme zjišťovali, jak samotní studenti hodnotí rozsah svých znalostí o Terezíně:

  • více než dvě třetiny, tedy 69%, soudí, že rozsah jejich znalostí o Terezíně je dostačující
  • více než čtvrtina, přesněji 28%, tvrdí, že jejich znalosti jsou částečné
  • pouze zhruba každý třicátý, tedy 3%, přiznává neznalost či nedostatek znalostí o Terezíně.
Z těchto údajů lze usuzovat, že i přes nepříliš uspokojivý zájem středoškoláků o události 2. světové války, je Terezín pro studenty středních škol pojmem.

Se zřetelem na pohlaví jsou deklarované znalosti respondentů o Terezíně o něco lepší u chlapců než u dívek (viz tabulka č. 3 v příloze). Zajímavější je však rozdělení podle typu školy:

Tabulka č. 7: Rozsah znalostí o Terezíně podle typu školy

typ školydostatečnéčástečnéžádnénV
gymnázium74,024,81,22230,727
SOŠ71,726,02,33020,694
VOŠ90,010,00,0200,900
integrovaná SŠ70,722,46,9810,638
SOU60,335,64,12690,562

chi2 = 18,5404 = 99,950 %

Cnorm = 0,2044

celkem v každém řádku = 100 %

Podle získaných informací je nejlepší situace na vyšších odborných středních školách. To by však bylo poněkud zavádějící, neboť na těchto školách studuje jen malé množství středoškoláků (2,4 % - v našem šetření představují tito studenti 2,3 % celého souboru). U ostatních typů středních škol nejsou rozdíly v hodnocení znalostí studentů nijak výrazné. Výjimku představují střední odborná učiliště, kde sice rovněž převládá pozitivní hodnocení rozsahu znalostí, ale je výrazně nižší než u ostatních typů škol. S výše uvedenou výhradou týkající se vyšších odborných škol, jsou na tom nejlépe studenti z gymnázií.

V této souvislosti jsme ještě zjišťovali rozdíly podle typu domácnosti, ve které respondenti žijí:

Tabulka č. 8: Rozsah znalostí o Terezíně podle typu domácnosti

typ domácnostidostatečnéčástečnéžádnénV
dělnická71,824,73,51080,682
zaměstnanecká72,226,51,31930,709
podnikatelská67,629,72,7470,648
smíšená68,129,12,81690,654
zemědělská85,714,30,090,857
neúplná65,829,34,9520,610

Nejlépe hodnotili své znalosti studenti žijící v domácnostech zemědělského typu, ale vzhledem k jejich nízkému počtu není možné tento údaj považovat za statisticky spolehlivý. Z početně zastoupených domácností jsou na tom nejlépe respondenti ze zaměstnaneckých domácností, naopak více negativní, i když stále dobré znalosti deklarují respondenti z dělnických a neúplných domácností. Situace v dalších dvou typech domácností je téměř vyrovnaná.

Příčinu rozdílu lze patrně hledat - byť hypoteticky, neboť tato skutečnost nebyla předmětem šetření - nejen v celkové kulturní úrovni jednotlivých typů domácností, ale do jisté míry i v časových možnostech rodičů. Zaměstnanecké domácnosti jsou zpravidla složeny z rodičů se středoškolským či vysokoškolským vzděláním, což ve většině případů vytváří vcelku příznivé kulturní klima pro rozvoj duševních vlastností a znalostí. V domácnostech dělnického typu je spíše podporována zručnost, dovednost a tzv. praktické vědomosti a znalosti, i když i zde mohou být a jsou výjimky. Vše vyplývá z celkového zaměření jednotlivých profesí. Ve smíšených domácnostech záleží na tom, který z rodičů je v domácnosti rozhodující a výrazněji ovlivňuje klima domácnosti. V neúplných domácnostech mají velký vliv časové možnosti rodiče, tedy nakolik může rodič pracovat s dětmi.

Zdroje informací o Terezíně

Dále jsme zjišťovali, z jakých zdrojů znalosti respondentů o Terezíně pocházejí. Respondenti uvedli následující:

Tabulka č. 9: Zdroje informací o událostech v Terezíně za 2 světové války - podle pohlaví

zdrojecelkemhochdívka
vyučování ve škole72,868,476,3
televize58,772,747,4
časopisy, noviny37,840,635,5
vyprávění rodičů a známých34,328,239,3
cestování, turistika15,715,615,8
rozhlas10,814,57,8
jiné zdroje11,98,36,8
n v každém řádku898397501

Rozdíl do 100 % v každém políčku tvoří záporné odpovědi.

Vedle zdrojů uvedených v tabulce byly zjištěny ještě další prameny informací, ovšem s velmi nízkou intenzitou:

  • 1,2 % - informace od přátel
  • 0,6 % - film
  • 0,2 % - odborná literatura
  • 0,2 % - válečná literatura.
Jedinou výjimku s vyšší statistickou významností tvoří knihy a literatura (mimo válečnou a odbornou literaturu uvedenou výše) se 6,6 %. Na základě těchto údajů je možné rozdělit zdroje informací studentů středních škol o Terezíně do tří skupin:
  • Pro výchovný a vzdělávací proces je u středoškoláků rozhodujícím zdrojem informací škola a televize. Tyto nástroje mají ovšem rozdílný vliv na hochy a na dívky: vyučování ve škole je výrazněji zastoupeno jako zdroj informací u dívek; u hochů je to naopak televize.
  • Druhou skupinu zdrojů tvoří časopisy a noviny a vliv rodičů a známých. Zatímco časopisy a noviny jsou výrazněji zastoupeny u hochů, vliv rodičů a známých je zase výraznější u dívek - zřejmě zde působí především odlišné psychické založení dívek a hochů. Ukazuje se však, že s vlivem typu domácnosti, který se projevuje v ovlivňování na základě vyprávění rodičů a známých, je nutné počítat minimálně u třetiny středoškoláků. Totéž platí o časopisech a novinách.
  • Třetí skupinu tvoří cestování, turistika a rozhlas, dále pak zdroje, zařazené pod souhrn jiné. Zde je ovlivňování a poskytování informací podstatně nižší.
Zjišťovali jsme ještě, jak se jednotlivé zdroje informací odlišují podle typů škol. Ve všech typech škol lze rozlišit mezi zdroji informací tři uvedené skupiny. Rozdíl je pouze v tom, že intenzita jejich využití je na různých školách různá. Nebereme-li v úvahu výsledky z vyšších odborných škol, ukazuje se, že nejširší škálu informací - co do intenzity - využívají údajně respondenti z integrovaných středních škol (na všechny zdroje připadá 283 voleb), na druhém místě gymnázia s 272 volbami, třetí jsou střední odborné školy s 227 volbami a poslední střední odborná učiliště s 210 volbami. Údaje s jednotlivými zdroji a typy škol jsou uvedeny v následující tabulce:

Tabulka č. 10: Zdroje informací o událostech v Terezíně za 2. světové války - podle typu školy

zdrojegymnáziumSOŠVOŠintegr. SŠSOU
vyučování ve škole78,472,980,075,069,8
televize65,859,260,050,953,8
časopisy, noviny48,731,260,047,331,0
vyprávění rodičů aj.39,031,220,045,531,7
cestování, turistika16,617,430,022,29,7
rozhlas10,29,640,028,35,4
jiné zdroje16,86,040,013,88,2
n v každém řádku2233022081269

Rozdíl do 100 % v každém políčku tvoří záporné odpovědi.

Konkrétní vědomosti o Terezíně

Zjišťování konkrétních vědomostí o Terezíně se soustředilo na čtyři okruhy:

  • vědomosti o existenci ghetta
  • vědomosti o funkci Malé pevnosti jako věznice gestapa
  • vědomosti o tom, že v ghettu a v Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí
  • vědomosti o tom, že Terezín je prohlášen za národní kulturní památku.
Je přirozené, že rozdíly jsou především v rozsahu vědomostí o jednotlivých šetřených okruzích. V následujících tabulkách to dokumentují jednak údaje za celý průzkumný soubor, jednak údaje podle pohlaví:

Tabulka č. 11 a): Vědomosti o existenci ghetta

hodnoceníhochdívkacelkem
ano56,240,947,7
něco o tom slyšel,-a35,343,740,0
ne6,713,410,4
ne a nezajímá se o to1,82,01,9

Tabulka č. 11 b) Vědomosti o funkci Malé pevnosti jako věznice gestapa

hodnoceníhochdívkacelkem
ano15,313,114,1
něco o tom slyšel,-a26,033,530,1
ne56,951,453,9
ne a nezajímá se o to1,82,01,9

Tabulka č. 11 c) Vědomosti o tom, že v ghettu a Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí

hodnoceníhochdívkacelkem
ano83,782,983,6
něco o tom slyšel,-a12,012,512,0
ne3,23,73,5
ne a nezajímá se o to1,10,90,9

Tabulka č. 11 d) Vědomosti o prohlášení Terezína za národní kulturní památku

hodnoceníhochdívkacelkem
ano65,560,662,7
něco o tom slyšel,-a18,024,321,5
ne13,714,013,9
ne a nezajímá se o to2,81,11,9
n v každém údaji397501898

Mezi znalostmi hochů a dívek existuje shoda v tom, že jak hoši, tak dívky vědí o tom, že v Terezíně v ghettu a v Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí, téměř shoda je ve znalosti Terezína jako národní kulturní památky. O existenci ghetta vědí více hoši, o funkci Malé pevnosti jako věznici gestapa zase dívky.

Za důležitý považujeme především zjištěný stupeň neznalosti. V případě ghetta jde o každou 7. až 8. dívku a každého 15. hocha. U funkce Malé pevnosti jako věznice gestapa jde o více než polovinu hochů a dívek. A pokud jde o Terezín jako národní kulturní památku, jedná se v podstatě o každého 7. respondenta bez ohledu na to, zda jde o hocha, či dívku.

Mezi respondenty existuje bohužel také malá skupina těch, kteří o dané problematice nejen nic nevědí, ale ani se o ni nezajímají. Jejich podíl se pohybuje u uvedených okruhů v rozptylu od 0,9 do 1,9 % vcelku, u hochů v rozptylu od 1,8 do 2,8 %, u dívek v rozptylu od 0,9 do 2 %. Existují však výraznější rozdíly mezi typy škol.

Zajímavý je také pohled na respondenty z hlediska typů škol. Podklady jsou uvedeny v tabulce č. 4 v příloze. Víceméně shodná intenzita vědomostí studentů je u skutečnosti, že v ghettu a Malé pevnosti zahynulo mnoho lidí. Zde jsou rozdíly mezi jednotlivými školami zanedbatelné. Rozdíly lze nalézt u ostatních okruhů informací. Jistá shoda v rozsahu vědomostí se sice objevuje v případě informace, že v Terezíně zahynulo mnoho lidí, ale je zde neshoda v podílu neznalostí a nezájmu. Výraznější neshoda je u okruhu vědomostí týkajících se Malé pevnosti jako vězení gestapa. A totéž platí i o vědomí existence Terezína jako národní kulturní památky.

Pokládáme však za účelné upozornit na poměrně vysoký podíl indiferentních respondentů, které nic nezajímá. U gymnázií se jejich podíl pohybuje v rozptylu od 0,6 do 1,9 %, u středních odborných škol od 1,4 % do 2,9 %, u vyšších odborných škol je to 5 %, u integrovaných středních škol v rozptylu od 3,6 % do 9,1 % a u středních odborných učilišť od 0,5 % do 1,1 %. Výrazné rozdíly jsou také v počtu těch, kteří uvádějí, že o uvedených problémech nemají dostatek znalostí.

Uvedené je jistým potvrzením zajímavého článku Michala Frankla v Respektu (27/IX z 29.6.-5.7, Nepohodlné téma, Holocaust v českých učebnicích dějepisu). V tomto článku autor poukazuje na nedbalé a povrchní zpracování tématu holocaustu a jeho zapracování do školních učebnic, kdy...je holocaust ve výkladu českých dějin přijímán pouze do té míry, nakolik zapadá do pronásledování českého národa.... Jinými slovy řečeno, chceme zdůraznit, že pokud jde o holocaust a s ním spjatý Terezín, má naše školství vůči minulosti velký dluh.

Názor na smysl Památníku Terezín v současnosti

Z hlediska národní i světové kultury je každý památník určitým upozorněním na události, které se zpravidla na místě, kde památníky stojí, odehrály (pokud nejde např. o památníky padlých ve válkách apod.). Památník Terezín není pouze památníkem smrti desetitisíců lidí a odvlékání dalších desetitisíců do koncentračních táborů, kde většinu z nich čekala smrt, ale - a v tom je jeho druhý a snad i důležitější význam - je pro lidstvo výstražným mementem, upozorněním, co dokáže fašismus a kam může vést rasová nenávist.

Středoškoláci byli proto vyzváni, aby vyjádřili svůj názor na význam existence Památníku v současnosti. Nedělali jsme si iluze, že by pochopili specifiku Památníku jako takovou. Jednalo se nám pouze o vyjádření, které bylo v řadě případů podepřeno, návštěvou jak města, tak Památníku.

Ukázalo se, že drtivá většina středoškoláků alespoň intuitivně význam Památníku pochopila:

Tabulka č. 12: Názor na význam existence Památníku v současnosti podle pohlaví

hodnocení významuhochdívkacelkem
určitě ano50,252,651,3
snad ano32,138,035,5
neví8,15,46,6
spíše ne6,02,64,1
ne2,51,11,7
nezajímá se o to1,10,30,8
celkem100,0100,0100,0
n397501898
V0,8690,9460,946

chi2 = 10,9781 = 99,950%

Cnorm = 0,1846

Nadpoloviční většina respondentů zastává stanovisko, že existence Památníku má i v současnosti smysl. Zhruba třetina soudí, že patrně (snad) má smysl. Ostatní studenti buď nemají vlastní názor (každý dvanáctý hoch a každá cca osmnáctá dívka), nebo zastávají negativní stanovisko (u hochů je poněkud výraznější než u dívek).

Celkově pozitivní postoj studentů vůči Památníku Terezín je shodný u všech typů škol: rozdíly mezi jednotlivými školami jsou natolik nepatrné, že není zapotřebí tuto skutečnost dokumentovat.

Návštěvnost Terezína a Památníku

Je nutné konstatovat, že návštěvnost Terezína a Památníku je v podstatě nižší, než jsme předpokládali. Dokládá to následující tabulka a dále tabulka č. 5 v příloze č. l. První tabulka, tj. tabulka č. 14, ukazuje intenzitu návštěv Terezína, resp. Terezína i Památníku s rodiči, tabulka č. 5 v příloze doplňuje návštěvnost o rozsah návštěv se známými či dalšími příbuznými.

S rodiči navštívil pouze město každý 13. až 14. středoškolák, město i Památník zhruba každý 10. středoškolák.

S příbuznými a známými navštívil pouze město přibližně každý 20. středoškolák a město i Památník zhruba každý 9. středoškolák.

Návštěvy formou exkurze se školou vykazovaly statisticky nevýznamnou hodnotu. V souhrnu získal poznatky z návštěvy města zhruba každý 8. středoškolák a z návštěvy města i Památníku zhruba každý 5. středoškolák.

Rozsah návštěvnosti může být hodnocen rozdílně. Podle našich názorů, vycházíme-li z možností jednotlivých škol, je rozsah návštěvnosti vzhledem k významu Památníku a k aktuálnosti problematiky rasismu poměrně nízký.

Tabulka č. 13: Rozsah návštěvy města a Památníku s rodiči podle indikátorů

indikátorano, jen městoano, město i Památníknen
pohlavíhoch8,58,982,6397
dívka6,311,482,3501
typ školygymnázium2,56,391,2233
SOŠ8,411,280,4302
VOŠ5,015,080,020
integrovaná SŠ20,020,060,081
SOU6,49,684,0269
typ domácnostidělnická10,011,378,7118
zaměstnanecká3,410,785,9210
podnikatelská2,85,691,652
smíšená8,410,281,4401
zemědělská0,020,080,010
neúplná12,85,182,157
celkem7,210,282,6905

celkem v každém řádku = 100 %

Pokud jde o návštěvy absolvované s rodiči, nejsou mezi hochy a dívkami výraznější rozdíly. Ty jsou ovšem mezi respondenty z jednotlivých typů škol i domácností. U škol je nejnižší návštěvnost u respondentů z gymnázií, u domácností jsou to podnikatelské domácnosti.

Pokud jde o realizaci návštěvy se známými či dalšími příbuznými, není rovněž mezi hochy a dívkami podstatný rozdíl. Se zřetelem na druh školy je ovšem výrazně nižší návštěvnost u studentů středních odborných učilišť, u domácností jsou to opět podnikatelské domácnosti, kde je stupeň návštěvnosti opět o něco nižší. Jistou roli zde může zřejmě hrát nedostatek času rodičů.

Osobní pocity z návštěvy Terezína a Památníku

Pokusili jsme se zjistit, jak působila návštěva města a Památníku na středoškoláky, kteří tuto návštěvu absolvovali. Mějme na paměti, že šlo zhruba o 20 % respondentů.

Předem je nutné říci, že se řada z nich nevyjádřila. Na druhé straně se někteří respondenti podrobně rozepsali. Celkem 15,6 % respondentů, tj. asi 3/4 z počtu návštěvníků mezi šetřenými středoškoláky, nám sdělilo 255 různých dojmů, které jsme se pokusili i přes značné obtíže zatřídit do obecnějších skupin:

Tabulka č. 14: Pocity při návštěvě Terezína a Památníku

pocity%pocity%
pocit hrůzy či strachu7,1podnět k přemýšlení2,0
tísnivý dojem6,0nepochopení lidského jednání1,8
cítí utrpení jiných3,0líbilo se tam0,8
zdrcující, stresující2,3jiné0,7
utrpení lidí2,2n v každém údaji906
pocit úzkosti2,2

celkem < 100 %

Rýsují se zde tři skupiny pocitů:

  • pocity vzbuzující strach, hrůzu a stres
  • pocity podbarvené emotivně (soucit apod.)
  • pocity vedoucí k zamyšlení.

Zcela mimo tuto škálu stojí konstatování, že se respondentovi v Terezíně líbilo. Pro informaci jsou v tabulce č. 6 v příloze roztříděny získané pocity podle jednotlivých indikátorů (pohlaví, typ školy, typ domácnosti), navíc jsou vybrané odpovědi vyjadřující pocity respondentů při návštěvě Terezína i Památníku uvedeny v příloze č. 2.

Poslední změna: 20. 7. 2000
Kontakt: institute@terezinstudies.cz
Webmaster: www_admin@terezinstudies.cz